Jump to content

Ljudövergång, sjunker i vatten

tomgrejs

Recommended Posts

Jag ska försöska korta av en låt i en actionsportfilm genom att låta ljudet sjunka tillsammans med en skoter som sjunker i vatten. hur kan jag gå tillväga?

finns det något ljudplugin för att göra detta? eller någon ljud transision? eller ska man sänka ljudet på nått speciellt vis?

alla tips är bra tips. låten ska kostas ner på ett dumt ställe. typ dierekt efter första refrängen, alt. före eller i första refrängen.. så därför måste det till med nått speciellt.

Ok, jag hade nog provat att eq´a bort mycket diskant och övre mid på musiken. Sedan letat upp nåt fräckt undervattensljud från fx arkiv och blandat upp med. Nu vet jag ju inte hur filmen ser ut men är det ett snabbt klipp mellan att man är över vatten och under så kan det funka att helt abrubt växla mellan orginalljudet och det modifierade ljudet. Typ som det är gjort i "Saving private ryan" i inledningsscenen när dom hoppar överbord och kameran är under vattnet till och från.

enklaste sättet att tona en effekt är att klippa och lägga på en cross fade. jag skulle för övrigt också testa att dra ner hastigheten på ljudet lite. det är väl inte helt fysikaliskt korrekt men känslan blir nog rätt. jo, och lite reverb förstås.

/mattias

• 2 weeks later...

Jag hade nog oxå försökt med en EQ och skära diskant och en del mid. Vet inte hur man gör det i redigeringsprogram men gör en kurva för hur eq'n arbetar.

Om det är ett stereospår så kan du ju också testa att göra ljudet "smalare". Gör en kurva för panoreringen som följer den som är på eq'n....