Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Courier verkar var det typsnittet som gäller vid manusproduktion.

Varför har man valt just detta typsnitt, vad är det som är så speciellt med det?

I Word har jag två Courier typsnitt: CourierPS, Courier New. Vilket är det ni använder av dessa?

Som ni enbart kallar "Courier".

Postad

Courier är en monospace font, dvs. alla bokstäver är lika breda. Skrivmaskiner hade det attributet av tekniska skäl, och man har fortsatt använda det.

Fördelen är att det går att uppskatta ungefär hur lång en film blir om manuset använder Courier-fonten eftersom man bara får plats med en viss mängd bokstäver per sida. Sen finns det säkert manus där den här metoden inte alls fungerar, men det upptäcks nog oftast för sent :)

Förlag som trycker böcker vill också ha in bokmanus i Courier för då kan de räkna ut antalet sidor som den färdiga boken kommer att ha.

Jag har kört Courier New hittills, men jag läste nyss att det tydligen är en viss höjdskillnad mellan Courier och Courier New, då den senare har lite större radavstånd.

Dem delar nog inte ut några nackskott på vatten och bröd om man använder Courier New istället för Courier, men det är alltid bra att sälla sig till fåren.

Postad

Man kan väl anta det... Jag vet faktsikt inte...

På min dator finns bara Courier New så jag använder den...

Det spelar nog som sagt inte så jättestor roll egentligen..

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...