Naesstrom Posted June 7, 2005 Posted June 7, 2005 Idag köpte jag mig en Panasonic NV-GS17, testade att filma lite och sedan tänkte jag flytta över det till datorn för att kolla kvaliten... Datorn jag tänkte göra det på är en Dell Inspiron 5150 eftersom den har en inbyggd 4 pins firewire anslutning. Problemet är att när jag ansluter kameran så händer inget, i programmet så säger den att ingen videoenhet är installerad... Problemet kan vara det att windows xp säger att min 1394 anslutning är en nätverksanslutning, alltså, under närverksanslutningar har jag en 1394 amslutning... det går inte att ta bort den för då säger den bara att det inte går eftersom den håller på att logga in... Har testat att inaktivera 1394 under nätverkskort i enhetshanteraren men det fungerar inte i alla fall... Vill hellst slippa att köpa ett extra firewire kort eftersom köpet av kameran tog det mesta ur kassan... Är det någon som har ett förslag på vad jag kan göra, måste man installera drivrutiner för kameran, det brukar ju windows göra automatiskt när den hittar en ny enhet... Hjälp, snälla! 0 Quote
Ior Posted June 7, 2005 Posted June 7, 2005 Har du uppdaterat ditt Windows med SP2 och alla andra fixar (från Windows Update)? Det kan vara kabeln som är konstig också, testa gärna med en annan om du har möjlighet. Om du har SP2 installerat: Gå till Start | Kontrollpanelen | Windows firewall (brandvägg) | fliken Avancerat | bocka ur Firewireanslutningen 0 Quote
Naesstrom Posted June 7, 2005 Author Posted June 7, 2005 ok, synd att jag inte läste det tidigare... efter att ha pillat ett tag med att avinstallera och installera om min 1394 anslutning startade jag om datorn, plötsligt påstår den att min startpartition är oformaterad... Partition recovery säger att allt finns där så jag måste bara lyckas få tillbaka allt... sedan ska jag testa det... [edit] löste problemet med att datorn inte startade, testade nyss att inaktivera brandväggen för den anslutningen men den vägrar fortfarande att känna av kameran... Något mera förslag, i enhetshanteraren har jag 1934 i både bussvärdstyrenhet och nätverkskort... troligtvis detta som ställer till det, se bifogad bild för en screenshot på hur det ser ut... 0 Quote
Naesstrom Posted June 9, 2005 Author Posted June 9, 2005 Nu börjar jag bli riktigt trött på det här... Ringde supporten för datorn och de hade ingen aning, gavmig rådet att ladda hem alla möjliga uppdateringar från deras hemsida (dell) vilket jag gjorde men den vägrar fortfarande fatta att jag kopplar in kameran... Testade det på en annan dator som har ett firewire PCI kort och där fungerade det på en gång... plingade till och windows installerade rätt kamera på en gång... Är det ingen annan som har haft problem med att få datorn att känna av kameran på firewire som kan ge mig lite tips... 0 Quote
Rogge Posted June 9, 2005 Posted June 9, 2005 Enligt skärmdumpen är ditt firewirekort inaktiverat vilket förklarar att det inte fungerar. Högerklicka på det och välj Aktivera och tryck o.k. Är firewirekortet integrerat på moderkortet kanske det bara kan göra i BIOS, är osäker på vilket. Stäng av och slå på kameran efter att aktiverat kortet om kameran inte hittas trots att du aktiverat firewirekortet. Förmodligen måste du göra det. /Roger 0 Quote
Naesstrom Posted June 9, 2005 Author Posted June 9, 2005 Hej! Jag inaktiverade det tillfälligt då eftersom jag trodde att det kanske var det som gjorde att det inte fungerade, att det stod listat som en nätverksenhet... Har aktiverat det sedan, startat om datorn med mera men det verkar inte fungera i alla fall... En sak slog mig när du nämnde bios, kan det vara ngn skum inställning där, i sådana fall borde den ju inte ha hittat anslutningen över huvud taget tycker jag... 0 Quote
Rogge Posted June 9, 2005 Posted June 9, 2005 Firewirekort skall vara listade under Nätverksenheter, så den ligger på rätt ställe. När du ansluter firewirekabeln till kameran, är kameran av- eller påslagen då? /Roger 0 Quote
Naesstrom Posted June 9, 2005 Author Posted June 9, 2005 den är av eftersom jag läste ngnstans att annars kunde man råka förstöra kameran genom en strömstöt eller liknande, sedan när jag slår på den händer inget med datorn... 0 Quote
Rogge Posted June 9, 2005 Posted June 9, 2005 När du testade hemma hos en polare, använde ni hans eller din firewirekabel? /Roger 0 Quote
Naesstrom Posted June 9, 2005 Author Posted June 9, 2005 Nej, jag använde hans kabel eftersom det var en 6pins anslutning på hans kort, tycker att min borde fungera eftersom den är alldeles ny... i annat fall får jag kolla på clasohlson, de brukar vara billiga... 0 Quote
bjornwahlsten Posted June 25, 2005 Posted June 25, 2005 Jag har slitit hår i många år. Nu är alla problem över. Med Mac fungerar ALLT ALLTID. Jag har bytt och kommer aldrig mer att ödlsa tid på en PC. De program som man får med gratis för att redigera och bränna DVD på en Mac är mer än tillräkligt för de flesta. 0 Quote
Recommended Posts