Hwagang Posted June 6, 2005 Share Posted June 6, 2005 Egentligen kanske det här kan ligga i dvd-bränning eller nåt...men vi får se... Vi är nästan helt klara med min musik-video nu! ...de första dvd-bränningarna ser rätt ok ut...men: Den sync som vi fått till så bra i programmet (magix Movie edit pro) är delvis helt ute och bajkar på dvd-skivan! Syncen verkar funka bäst i början, men i slutet blir de flesta klippen inte bra.... -kan detta bero på vilket format vi har på musik-filen? -vi använder en 16 bitar 44.1 khz-fil(cd alltså) i redigeringen...om vi skulle konvertera den till 48 khz och ställa in syncen efter den...skulle det funka bättre på dvd-n då? ... -programmet verkar konvertera till mp3? i bränning/konverteringen...men inställningar finns för pcm också...blir det bättre? ... hjälp! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wääuu Posted June 6, 2005 Share Posted June 6, 2005 hmm det är konsstigt, men om man typ gorde en film utan bil med bara musik sen renderade den och importerade i programmet igen sen lägger man den med sitt ljud som videospår 1 och själva klippen på videospår 2 och väljer så att bilden kommer från spår 2 och ljudet från spår 1, jag dillar fortfarande som fan och har aldrig användt mister magix video thing eller vad det hette så det finns säkert ett jävligt mycket lättare sätt menmen... Edit: med Bil menar jag BILD 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted June 6, 2005 Share Posted June 6, 2005 Jag tror ju på att konvertera upp till 48Khz eftersom det är dvd standard. Fast använd då orginalmastern från musiken. Eftersom ni visste att ni skulle göra en dvd så spelade ni ju in med minst 48Khz eller hur ;) Annars får ni väl ta det bästa programmet och konvertera om till 48Khz, eftersom programmet lägger till information och inte tar bort så finns risk att man hör skillnad beroende på vilken konverterare ni använder. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hwagang Posted June 7, 2005 Author Share Posted June 7, 2005 [citat=Luzer]Jag tror ju på att konvertera upp till 48Khz eftersom det är dvd standard. Fast använd då orginalmastern från musiken. Eftersom ni visste att ni skulle göra en dvd så spelade ni ju in med minst 48Khz eller hur ;) Annars får ni väl ta det bästa programmet och konvertera om till 48Khz, eftersom programmet lägger till information och inte tar bort så finns risk att man hör skillnad beroende på vilken konverterare ni använder.[/citat] Programmet (Magix)konverterar till 48 Khz -och ljudkvaliteen är helt ok...det var inte problemet... - 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hwagang Posted June 7, 2005 Author Share Posted June 7, 2005 [citat=wääuu]hmm det är konsstigt, men om man typ gorde en film utan bil med bara musik sen renderade den och importerade i programmet igen sen lägger man den med sitt ljud som videospår 1 och själva klippen på videospår 2 och väljer så att bilden kommer från spår 2 och ljudet från spår 1, jag dillar fortfarande som fan och har aldrig användt mister magix video thing eller vad det hette så det finns säkert ett jävligt mycket lättare sätt menmen... Edit: med Bil menar jag BILD[/citat] -...ja...det gör de... -men tack ändå... -testade att rendera till ett annat format-och då finns inte dessa timing problem... -renderade till *.mov och timingen var bra -möjligen kan det ha att göra med något annat då.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted June 7, 2005 Share Posted June 7, 2005 Om ni bränner på dvd så måste ni väl ha "dvd-format" på filerna? Så även om det fungerar i (quicktime?) .mov format så får ni väl konvertera om det när det sedan skall läggas på dvd. Och det där med att programmet konverterar till mp3 verkar ju oroväckande och konstigt... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hwagang Posted June 7, 2005 Author Share Posted June 7, 2005 [citat=Luzer]Om ni bränner på dvd så måste ni väl ha "dvd-format" på filerna? Så även om det fungerar i (quicktime?) .mov format så får ni väl konvertera om det när det sedan skall läggas på dvd. Och det där med att programmet konverterar till mp3 verkar ju oroväckande och konstigt...[/citat] ...jag menade inte att konvertering till mov var en lösning på problemet, bara att det är underligt att syncen funkar där men inte när vi konverterar och bränner till dvd. -visst är det så att ljudet på en dvd är komprimerat? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse_laser Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 "Over the past few months I have been experiencing a problem with the synchronisation of Audio when burning some AVI files into DVD format. .... Now this solution will only work for AVI (and I think Mpeg) files that the ‘sync’ in the original file is correctly-in-sync, but after burning to DVD, goes more and more out-of-sync over the length of the movie. This problem is not directly linked to Nero, but more to the codecs that Nero uses so any burning software can suffer from the same problem." Om det verkar stämma överens med ditt problem så ta o kolla in hur denne löste det på: http://forum.digital-digest.com/archive/topic/50055-1.html 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 [citat=Hwagang] -visst är det så att ljudet på en dvd är komprimerat?[/citat] Jo, men det är ju fortfarande väldigt mycket bättre kvalite än cd. Finns ju även ganska många olika komprimeringsalternativ. Men dolby och Dts är väl dom vanligaste där dts har högre upplösning med 24bitar mot dolbys 20 (tror jag?). Men det är en djungel med alla skumma format, finns säkert någon som kan detta bättre. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hwagang Posted June 8, 2005 Author Share Posted June 8, 2005 [citat=Lasse_laser]"Over the past few months I have been experiencing a problem with the synchronisation of Audio when burning some AVI files into DVD format. .... Now this solution will only work for AVI (and I think Mpeg) files that the ‘sync’ in the original file is correctly-in-sync, but after burning to DVD, goes more and more out-of-sync over the length of the movie. This problem is not directly linked to Nero, but more to the codecs that Nero uses so any burning software can suffer from the same problem." Om det verkar stämma överens med ditt problem så ta o kolla in hur denne löste det på: http://forum.digital-digest.com/archive/topic/50055-1.html[/citat] -länken funkar inte...men jag letar liknande på det forumet: tack lasse! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
walfridson Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Hade problem med det en gång, testade med TMPEG och det fixade det. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 DVD bättre än CD? Dementeras bestämt. DVD-Video har bara vanlig 48KHz/16bit, det är enbart DVD-Audio som klarar 24-bitars. Olyckligtvis så är det långt ifrån alla DVD-spelare som klarar det formatet. Sen har DD kontra DTS ingen som helst skilnad i bitdjup eller frequens alls. Skilnaden ligger i att DD är ett hårdare format som tillåter tyngre kompression, medans DTS inte är alls lika hårt komprimerat med en bättre algoritm men i sin tur tar en hel del plats på skivan. Plus att det av nån anledning jag inte lyckats klura ut än i regel brukar mixas uppåt en 3 Db högre. En inte helt oansenlig siffra. Att valet hamnat på 48 istället för det klassiska 44.1 för både DAT & alla moderna ljudformat är inte precis en fråga om ljudkvalitet i första hand. Det kan göra en liten skilnad, men de flesta skulle inte tänka på det. Orsaken att CD ligger på den skumma frekvensen 44.1, är att dom tidigaste försöken att göra digitala bandare skedde med, om jag minns rätt, ombyggda VHS...eller om det var BETA...bandare, & för att kunna matcha hastigheten på dom roterande tonhuvudena till digital media så fick dom välja just den. Anyway, orsaken i sin tur att byta till 48 istället är att det är delbart på 8, vilket gör att datorer & processorer arbetar mycket bättre & jämnare med det. Så orsaken att jag dementerar att DVD skulle vara bättre än CD, är framför allt att DVD MYCKET sällan är okomprimerad PCM, bara har marginellt bättre frequensgång, & att DAC:arna i de flesta DVD-spelare, ur musiksynpunkt, suger. Men det gör inte speciellt mycket när man väl ser på film att kvaliten inte är riktigt CD. Så som hjärnan behandlar informationen så kan den inte ge både bild & ljud lika mycket koncentration som när den bara har ett av dom. Jag orkar inte gå in på exakt hur det hela fungerar eller varför, men pga hjärnans trattliknande behandling av informationen från alla sinnesorganen samtidigt, så behöver inte DVD ha samma höga kvalitet som CD för att nå samma resultat. Däremot är det givetvis STARK uppskattat när det trots allt är så, bra kan alltid bli bättre :-) ...men det kostar. ......& INTE fan liktydigt med att man kan slarva mer när man mixar, ett uselt jobb är ett uselt jobb. Eftersom jag får förutsätta att musiken är avsedd för CD så gissar jag starkt på att den ligger i master på 44.1, då kan det vara god idé att konvertera om. Många program har av nån skum anledning problem med att göra en bra resample (convertering), men jag instämmer med Walfridson om att TMPGEnc är ett mycket bra alternativ! Gjort MYCKET kul i det & kan bara tala varm om den :-) Just ja, som svar på din sista fråga/första inlägget! Jepp, PCM är ett helt okomprimerat format & starkt att föredra :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hwagang Posted June 9, 2005 Author Share Posted June 9, 2005 [citat=Christian van Caine]Just ja, som svar på din sista fråga/första inlägget! Jepp, PCM är ett helt okomprimerat format & starkt att föredra :-)[/citat] Tack för ditt svar: men kommer då en dvd-skiva med pcm att funka? Har inte audio på dvd EN standard? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Kör dvd fortfarande bara med 16 bitar alltså? Va ju kasst. Får nog ta å läsa på nånstans. Nån som vet nån bra dvdteknik sida? Och angående PCM så är väl det helt okomprimerat ja, men man kan ju även välja olika upplösningar. Dvs det räcker inte med att välja pcm så får man det bästa ljudet, man måste även se till så att upplösningen stämmer. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse_laser Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 [citat=Hwagang] -länken funkar inte...men jag letar liknande på det forumet: tack lasse![/citat] Problemet som han beskrev var att om man använder sig av variabel bitrate på mp3kodningen uppstår det här problemet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hwagang Posted June 10, 2005 Author Share Posted June 10, 2005 [citat=Lasse_laser][citat=Hwagang] -länken funkar inte...men jag letar liknande på det forumet: tack lasse![/citat] Problemet som han beskrev var att om man använder sig av variabel bitrate på mp3kodningen uppstår det här problemet.[/citat] ok -då vet jag var jag ska leta problem... -men med pcm i stället + att vi gör en master med 48kHz så borde det inte bli krångel... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lucretia Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Hej! Jag är ingen klippa på DVD men jag hade samma problem med att synka dans & musik i mina filmprojekt. Problemet uppstod då jag skulle göra filer för webvisning dvs komprimera dem kraftfullt. Lösningen bestod i att tvinga uppspelningsbuffrarna för ljud repektive film att flusha ut sitt innehåll på ett samkört sätt. Annars spelade musikbuffrarna ifrån rörelsen och vice versa periodvis (helt stokastiskt enligt mitt öga/öra). Jag kör Premiere och har för mig att jag satte Enhance rate Conversion till "best" och satte Audio Interleave till "1 frame". Sedan dess har jag inte behövt bry mig.... /Lucreia 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts