spektra Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Så här är det, jag har världen bästa idée till ett manus som för övrigt är nästan klar. Nu när jag ska presentera den för ett antal produktionsbolag är jag rädd att de ska avböja mitt manus, men kommer att istället sno idéen. Jag är helt allvarligt. Ge mig tips för hur man kan skydda ett manus. P.s det där med att posta manuset till mig själv är kass. Tack på för hand 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Santafantasma Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 för det första: det är hur bra som helst! för det andra: det måste vara rekommenderat brev! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattsand Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 mitt tips är att ju fler du visar det för desto svårare att sno det eftersom alla redan vet att det är ditt. produktionsbolag snor för övrigt inte manus -- det är ju liksom deras affärsidé att köpa dem. om manuset är bra kommer de vara glada över att få casha upp, jag lovar. /mattias 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomasz1985 Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 http://www.wordplayer.com/columns/wp04.Steal.this.Column.html 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Nu tycker ni säkert att jag är dum i huvudet, men det får jag ta i så fall. Jag är inte säker jag delar uppfattning om vad som är att stjäla, även relaterat till Brother of lights tråd om vilket manus han skall lägga sin energi på, som inte höll sig till ämnet. Jag är inte säker på att ideer är så mycket att muta in, att skydda eller att fightas om. Först till kvarnen gäller och det är bara det färdiga man kan skydda. Dessföre så håller man helt klaffen om man tror att det är så viktigt. Det är inte bara iden som skall vara bra för att det skall gå att sälja, det hänger nog mest på utförandet. I ett helt annat område helt skillt från film, klistrar jag modellbyggsatser. Jag har ingen modell av varken volvo amazon eller volvo PV, så jag började göra egna modeller. Pv;n blev färdig och jag sålde några för en hygglig slant. Amazonen blev aldrig klar utan ligger fortfarande i källaren, med ambitionen att blir klar vilket år som helst. Antagligen kommer någon annan hinna före mig att göra en amazon i byggsats. Lär jag ha någon chans att stämma dem, för att de "stjäl" mitt arbete? Knappast. Och jag är tveksam till att ideerna vi dryftar här på forumet är så tusan bra att de vi blir ruinerade om någon annan tar "ideen" och gör det bättre. Jag tror filmbranchen redan är översvämmad av den ena mer fantastiska iden bättre än den andra. Och frågan är om vi skall vara så upprörda, samtidigt som vi i andra trådar blir så upprörda om facistfasoner om upphovsrättskydd vad det gäller musik. /med riskt att jag upprepar vad mattias redan sagt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomasz1985 Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Jag vill säga att det är idéen som man ska vara mest rädd om. Snor någon din logline och skriver ett manus på idén fort och får det sållt och filmen börjar spelas in blir ditt manus kanske inte så attraktivt för marknaden när en film som har samma logline redan ligger i produktion. Jag tror inte att det är många som snor loglines eftersom den dem snor ifrån kan få en deal fortare än dem och då har dem bara slösat tid. Filmen kan redan planeras, vad vet dem. Banka ut idéen ur huvudet om att någon skulle vilja sno ditt manus för ett produktionsbolag har antagligen råd att köpa det av dig, annars skulle det inte ha mycket till orsak för att existera. De kanske köper det av dig för idéen och fixar så att någon annan skriver manuset men att dem skulle sno något har jag svårt att tro. Sedan finns det lagliga aspekter och det är krångligare att sno än att köpa så oroa dig inte. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts