bananskal Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Jag klipper i Premiere Pro och ska exportera in mina filmer i Encore. Finns väldigt många inställningsmöjlighter när man exporterar AVI från Premiere Pro. Vilka inställningar ska man ha för att få bäst kvalité? (codec, deinterlace, optimize stills, fields, recompress, m.m. m.m) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Den frågan är lite svår att ge ett 100%-igt svar på. Det finns ingen "one-setting-fits-all"-inställning. En del beror på materialet, var det skall visas (TV eller dator), personlig smak, hårddiskutrymme. Här är iaf hur jag gör när jag exporterar film tagen med DV-kamera: Codec: Microsoft DV AVI Deinterlace: Nej om det skall visas på TV, ja om det skall visas på dator.* Optimize Stills: Ja, ibland nej beroende på material. Field: Helt beroende på materialet. Film som är upper skall ut som upper och vice versa. Recompress: Alltid av När du väljer Microsoft DV AVI, glöm inte att klicka på Compile Settings om du vill ha med ev kapitelmarkeringar över till Encore. *= En del tycker om kvaliteten när man spelar upp deinterlaecat material på TV. Det är här den personliga smaken kommer in i bilden. Oavsett vilket du väljer, det handlar om mycket trial-and-error för att hitta det som man själv tycker är bäst. Ett bra tips är att exportera ut 30 sekunder av filmen, men med olika inställningar när du exporterar varje gång. Då kanske du har 5 olika AVI's som du sedan tar in i Encore och bränner en DVD av. Då kan du se på dom olika AVI-filerna vad skillnaden blir. Här kommer Work Area Bar i PPro till god användning. /Roger 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bananskal Posted May 26, 2005 Author Share Posted May 26, 2005 Tack för svaren! Angående fields: Hur ser man om materialet är upper eller lower? Är No fields-inställning vid exportering att tänka på? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattsand Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 dv är alltid lower first. har du material som är upper måste du konvertera det till lower innan du kan exportera med dv-codecen. gör du enklast genom att flytta bilden en pixel nedåt. /mattias 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bananskal Posted May 28, 2005 Author Share Posted May 28, 2005 Mina filmer innehåller mest DV-material men även stillbilder, och helt 3D-animerade bilder, sekvenser. Är No fields-inställningen vid exportering att tänka på? Vad är fördelen resp. nackdelen med den? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted May 28, 2005 Share Posted May 28, 2005 [citat=bananskal]Är No fields-inställningen vid exportering att tänka på?[/citat] Ja, om du har ett video redigeringskort från Matrox, RT.X10 eller RT.X100. Dom tar in all DV satt till upper istället för lower vilket kan ge problem vid export, eller snarare när du tittar på det du brännt på DVD. Problemet man får är att bilden blir hackig och ser fördjävlig ut. Att vända filed order vid export löser dock problemet. Matrox hävdar att dom följer "the blue book" där DV skall vara upper. Vad "the blue book" är eller varför inga andra följer den vet jag inte. Men det är många ägare av Matrox-kort som får gråa hår och är förbannade efterssom Matrox håller så stenhårt vid sin "the blue book" och vägrar hårdnackat ändra DV från upper till lower vilket ställer till problem för många. Häromdagen såg jag ett svar där dom hänvisade till "the blue book" och meddelade att dom inte tänker ändra på detta när deras drivrutiner till Premiere Pro 2.0 kommer. Så, all DV är inte per automatik satt till lower utan kan vara upper beroende på videoredigeringskort. Hur Canopus gör vet jag inte. /Roger 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts