Ubbe Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Hej alla! Jag undrar vad ni gör för att undvika vindbummel. Det finns ju tre nivåer av skydd: 1) val av mic - en superriktad är mer känslig för vind än en riktad 2) buffertupphängning 3) zeppelinarkorg 4) päls Jag vill kunna ta upp dialog bra, med minimalt miljöljud. Alltså vill jag ha en så riktad mic som möjligt, på bom. Vad är era erfarenheter? Nån som har en zeppelinare till en 45 cm superriktad mic att sälja? Härom sisten använde jag en riktad mic med puffskydd + päls, men jag fick så mycket miljöljud så egentligen skulle jag använt den superriktade vi har, men den har jag ingen päls eller korg till. Jag provade med en slalomsocka(!) men det hjälpte inte. Det kanske ska vara dubbla nystickade raggsockor? Nån som vet om sladden kan ta upp vindbummel också? Mvh Ubbe 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Miljöljud slipper du enklast genom att välja platser där det inte låter så mycket, + att du fimpar så mycket grejer det går som ligger å skräpar. Klassiska ställen är inne på krogar där man ofta får tjata sig till för att få stänga av alla kylar, frysar, fläktar, kompressorer och kassaapparater. Sedan är det klart att mikkaraktären avgör endel men först och främst välj insp.platser som funkar, spelar du in mitt i stan utan att spärra av dom närmaste gatorna så kan ingen mik i världen rädda dig. När det gäller vindbummel så tar INTE sladden upp vindbummel, däremot kan du få störningar om du har andra elektriska prylar som tex monitorer som inte är jordade, eller lösa lysrör är ibland surriga. När du korsar nätkablar så ha alltid 90 graders vinkel så skall det inte vara några problem. Behöver du gå över 3 fas kablar så lägg en väska eller tejpa upp mik kabeln så den kommer en 20cm ifrån nätkabeln när du går över så är det lugnt. Men du hör om det surrar å så också, då får man börja kika på vart kabel går... Zeppelinare är allt utom billiga, numera är det väl bara sennheiser som säljer nya zeppar vad jag vet, annars var Ryocote bättre tycker jag. Men kika på olika köp och sälj sidor så kanske du hittar en. Är det hyfsat vindstilla klarar man sig ibland med bara zeppen, när du rör bommen så fixar bara zeppen att ta bort det bummlet. Blåser det måste du ha en katt på, och katten tar bort förvånandsvärt mycket tycker jag. Skulle du ändå få vindbummel får du prova att snöra omkring en katt till eller en tröja, handdukar eller vad du har till hands. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Det enklaste, som jag brukar använda, är att se till så du står i lä med micken med diverse konstruerade sätt. Ibland funkar det om någon håller upp en stor skiva brevid dig, & ibland behövs det ett helt portabelt minirum. Använder mna en schysst shotgun med bra Lobar-karaktär, så kan du stå en bra bit ifrån med full kvalitet. Det kan du utnyttja. Det viktigaste är bara att se till att hålla micken i bra vinkel från vinden...& det kan ibland vara nog så jävligt. Finns många sätt att lösa sånt. Alla har nackdelar, men dom alla har sina fördelar som gör att dom fungerar under rätt förutsättningar. Normalt sett så brukar det vara mycket bättre att lösa det efter bästa förmåga men provisoriskt under inspelningen & nöja sig med stödljud när det blåser för mycket & eftersynca rubbet senare istället. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts