filmlabbet Posted May 22, 2005 Share Posted May 22, 2005 Hej Jag arbetar en del med film i skolor. Har hittils "bara" änvänt mig av kameran vid upptagning av ljud. Det fungerar bra vid inomhusfilmning och eller om man är nära det man filmar. Men ibland brister det och ofta blir det mycket brus från vind när man filmar ute. Jag använder en Panasonic NV-GS70 när jag filmar. Vad kan jag köpa för utrustning till denna som förbättar ljudupptagningen. Vet att det finns en mic att köpa till kameran men vill ha något proffesionellare. Kollat på Sennheiser men kan alldeles för lite och tröttnar snart på allt som heter kondensatromikar och phantommatning mm. Om jag vill ha en utrustning för att ta upp ljud som inte är kopplad till kameran. Vad rekommenderar ni då. Budget någonstans mellan 5 och 10 tusen. Fredrik 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EzekielMartyr Posted May 22, 2005 Share Posted May 22, 2005 Använd en kondensatormic och lagra ljudet på DAT-kasett om du har möjlighet, detta är väl det lyxigaste alternativet tycker jag. Annars kan du köra med kondensatormic och lagra på något digitalt media, fungerar lika bra det också :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted May 22, 2005 Share Posted May 22, 2005 [citat=filmlabbet]Men ibland brister det och ofta blir det mycket brus från vind när man filmar ute.[/citat] http://www.rycote.com Finns till alla storlekar av mic. /Roger 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted May 22, 2005 Share Posted May 22, 2005 Mitt förlag är ju ändå att lägga mer pengar på en bra mik och lägga ljudet på kameran. Annars får du lägga så mycket av din budget på ett lagringsmedium så du inte får lika bra mik. Och miken är ändå bättre alternativ att lägga pengarna på tycker jag. Har du med dig någon som vet hur man tar upp ljudet på plats så spelar det ingen större roll var du lagrar det. Lägger du det på kameran slipper du synkarbetet i efterhand också. Klart att det blir nog bättre på dat. Men den förbättringen det blir med en bättre mik är MYCKET större. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
filmlabbet Posted May 23, 2005 Author Share Posted May 23, 2005 Men hur vet jag att micen fungerar ihop med min kamera? Vart sätter jag micken på kameran. i vilket uttag? Fredrik 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Du ska inte sätta miken på kameran för då blir det skit hur mycket pengar du än betalar. Du tar med dig en polare som håller i en lång pinne som du sätter miken på. Meningslöst att lägga 10 papp på en mik som du ändå skall sätta på kameran. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garo48 Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Undrar var man kan köpa dels mikar och annat någorlunda pro prylar till DVkameror i Sverige? tpfh, Garo 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts