Mr. Revolver Posted May 19, 2005 Posted May 19, 2005 Jag funderar på att inskaffa ett nodbaserat program. Någon som har erfarenhet av något. vad skiljer de åt och gärna lite tips vilket som är värt att lägga pengar på? Ser att Shake 4 kan användas både på Linux och på mac? vad kommer skilja dessa olika licenser ifrån varandra? är det bara en prisfråga om datorkraft föt de båda. Vilka program jobbar post-produktions bolagen i.. Undrar bara lite allmänt om detta :-) 0 Quote
Lasse_laser Posted May 19, 2005 Posted May 19, 2005 Jag vet inte hur många som jobbar i DF men jag har sett en del som jobbar i Shake. Själv föredrar jag Shake framför DF, men det är pga att jag tycker det har bättre interface. Kan inte säga hur AE är, men Combustion är iaf nod-baserat också. 0 Quote
walfridson Posted May 19, 2005 Posted May 19, 2005 Shake är väldigt dyrt. Glöm inte commotion heller! Beror väldigt mycket på vad du vill pyssla med också och kanske vilket klippprogram/3Dprogram du använder när det gäller import/export av annat än bild/video. 0 Quote
eimermusic Posted May 20, 2005 Posted May 20, 2005 På Mac har ju Shake fördelar iom integration med Final Cut pro samt att priset är typ hälften av Linux versionen. Det brukar ju skojas om att man får en G5a "på köpet" med Mac versionen. Sen har man ju gratis klusternoder på Mac (om man nu har en hel hög kompetenta Macar som står och skräpar). Shake har iom prissäkningen åxå börjat användas mer i projekt utan skyhög budget, som reklamfilmer och liknande. DF har ju en del funktioner som Shake inte har, som 3D. Det återstår att se hur bra 3D stödet i Shake 4 blir men av vad jag läst verkar det lite begränsat och "påklistrat i efterhand". Jag kan knappast kallas opartisk (har aldrig rört DF) men av vad andra sagt så verkar de flesta föredra Shake till det som Shake är bra på även om de har DF för vissa saker. Men självklart använder många DF till allt åxå. Personligen gillar jag Shakes direkthet. Den gör det den gör väldigt bra. Sen är det ju inte så dyrt om man räknar med vad man kan spara in på plugins man annars skulle köpt (till AfterEffects tex.). Till Shake finns ju hundratals gratis Macron som gör samma saker som plugins för tusentals kronor gör i AE. 0 Quote
Mr. Revolver Posted May 21, 2005 Author Posted May 21, 2005 tack för svaren. Jag ska åka till ett företag som jobbar med både shake och DF, så får jag titta lite på hur de verkar. Men jag tror att det lutar och shake faktiskt då jag sitter på mac redan :-) 0 Quote
Recommended Posts