Jump to content

Hjälp med 16:9!!!!

Mr. Revolver

Recommended Posts

Hejsan alla!

Jag ha en fundering om 16:9 formatet. Det florerar runt en mängd olika format typer på 16:9.

Det finns ju en del som säger att man ska jobba i 960 x 576,

Sen finns det en del som jobbar i 1024x576 square, där man sen kan gå ner till anamorf 720, Det ger väl en upplösning för att tex göra utsnitt i 4:3, man slipper ful skalning med aspekt preview mm

Sen finns det ju After effects egna inställningar

PAL D1/DV Widescreen 720x576, med en pixal aspectratio D1/DV Pal Widescreen (1.42)

Sen har du vanliga Pal D1/DV, 720x576 Pixel Aspect Ratio D1/DV Pal (1.07)

Skulle ni inte kunna hjälpa mig reda ut detta lite :-), vad jobbar jobbar ni i, vilket är bäst osv.. Det hade varit kanon snällt..

tjenare!

japp det förstår jag :-)

Vi säger så här.

Jag ska göra ett projekt i After effects.

Jag får både 4.3 och 16:9 material filmat från en DV cam camera. Hur ska jag lägga upp compen i AE för att det ska bli rätt sen när jag exporterar ut den. Det ska visas på TV.

en liknande fråga som jag har grunnat på är följande:

4:3 var gamla tv-fomatet som kom av den då rådande standarden på film om jag förstått rätt.

16:9 kommer ifrån vad? jag räknade om det så jag kunde jämföra det med andra ratios och fick 1:1,77, men när jag tittar bland widescreen-dvd-filmer lite här och var så är bilden i anamorfisk 1:1,85, eller i 16:9 letterbox 1:2,35, alltså blir bilden från ananmorfisk 1:1,85 för bred i teven och blir lite hoptryckt. Den enda som visar bilden som behåller proportionerna blir då 1:2,35, och då det fortfarande blir letterbox på den, varför valdes just 16:9 som standard?