Gå till innehåll

Positiv 16mm film?


wääuu

Recommended Posts

Vet någon var man kan få tag på 16mm diafilm? jag kan bara få tag på negativ film finns det överhuvudtaget nåt ställe som framkallar positiv 16mm film?

Kodachrome är ju dia men finns denna till 16mm?

 

Nuförtiden verkar men ju inte ens behöva kopiera den negativa filmen eftersom den endå scanas och visas digitalt kasst tycker jag, scannas bör filmen endast göra om man vill ha upp den på nätet menmen är det någon här som fortfarande visar på äkta projektor?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns både Kodachrome40 och 100D.

Kodachromen kommer att fortsätta säljas till 16mm, det är bara till Super8 som de sparkar ut K40.

 

Läs mer om filmsorter på http://wwwuk.kodak.com/US/en/motion/16mm/products/?id=0.1.4.5&lc=en

 

Andec kan framkalla 100D, men inte med rätt process före hösten. De säljer även 100D i 400 fots rullar eller i 4 x 100 ft som de kapar upp (Kodak levererar 100D endast på 400 ft rullar). http://www.andecfilm.de/html/start_english.htm

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=wääuu]Vet någon var man kan få tag på 16mm diafilm? jag kan bara få tag på negativ film finns det överhuvudtaget nåt ställe som framkallar positiv 16mm film?

Kodachrome är ju dia men finns denna till 16mm?

 

Nuförtiden verkar men ju inte ens behöva kopiera den negativa filmen eftersom den endå scanas och visas digitalt kasst tycker jag, scannas bör filmen endast göra om man vill ha upp den på nätet menmen är det någon här som fortfarande visar på äkta projektor?[/citat]

 

 

Det är korrekt att det flesta filmer som spelas in scannas in digitalt, men för biovisning visas all film på en 35 kopia, det man gör då är att printa ut från den digatala inscanningen. Alltså, film > digital > film. Men filmskolor och liknande har inte råd med det sista så det visas digitalt, men ser ändå bättre ut jämfört med om man spelat in digitalt från början. När man scannar in, gör man det från negativet som du just skrev.

 

Som jag förstått det vill du visa filmen på en duk direkt från filmen. Blir lite svårt att redigera om du inte tänkt klippa filmen på ett klippbord. Jag vet ju inte heller vad du ska göra, kör på det som känns bäst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej tack för alla svaren.. det är ju inte så dyrt som jag trodde, jo jag hade tänkt klippa filmen på ett klippbord faktiskt.

Jäss nu lutar det åt kodachrome faktiskt, men finns det inte fler ISO tal att köpa? som typ 400 eller liknande?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...