pakmannen Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 Okej, en sak som har förbryllat mig ett tag. Om man kollar på en "riktigt" film på dvd, först i datorn och sedan på tv:n så ser i alla fall inte jag någon skillnad i vad som visas. Tvn kapar inte bort någonting. (Möjligt att jag misstar mig här, kollade inte sååå noga) Men när jag brände ut en dvd från Premiere pro så kapades allt utanför safe-margins bort på tvn. Fick helt enkelt scala ner hela bilden till den yttersta safe-margin, men då blir det ju en tjock svart ram kring bilden när man kollar på datorn! Hur löser man egentligen detta? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e93mw Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 Om jag fattat det hela rätt så gör alla TV-apparater det som kallas over-scanning. Hur mycket varierar från modell till modell, inbillar jag mig. Med andra ord, du misstog dig nog när du jämförde DVD-bilden på datorn och TV:n. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ior Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 [citat=e93mw]Om jag fattat det hela rätt så gör alla TV-apparater det som kallas over-scanning. Hur mycket varierar från modell till modell, inbillar jag mig. Med andra ord, du misstog dig nog när du jämförde DVD-bilden på datorn och TV:n.[/citat] Precis. Det kan faktiskt vara väldigt mycket av bilden som hamnar utanför det synliga bildröret. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sluten_cell_nr13 Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 Safe-margin är något du bör hålla koll på när du filmar, inte skala ner bilden i efterhand.Det blir fantastiskt fult på de skärmar som inte skalar ner eller på t.ex. projektorer och datorer. Se till att du inte har något intressant där istället. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts