jmalmsten Posted May 2, 2005 Posted May 2, 2005 Jag har länge velat mixa 5.1 ljud till mina filmer, så nu köpte jag ett ljudkort - Nightingale Pro 6 LITE, och högtalare, båda från claesohlson. Jag installerade den, fungerar finfint (olika ljud i alla högtalarna) med PowerDVD, Windows Mediaplayer och VideoLAN, även med spel som Operation Flashpoint. Men när jag, glad i hågen, öppnade Cubase och Premiere Pro står det att den bara klarar 2 kanaler(!). På paketet står att den klarar Direct Music, Direct Sound, Direct Sound 3D, A3D och EAX. Den har 6 kanals 16 bit DAC. Ljudprocessorn heter CMI8738-6CH PCI. Är det någon som vet om det går att lösa, eller har jag bara varit för snål och missat någon viktig ingrediens? 0 Quote
Christian van Caine Posted May 3, 2005 Posted May 3, 2005 Förmodligen så kan inte kortet skicka surround om det inte formaterats i DTS eller Dolby Surround först. Hade själv problem med sånt för några år sen när jag började leka med surround, så jag löste det genom att köra ut helt analogt istället. Ger dessutom, som systemen ser ut idag, minst problem eftersom man har bättre kontroll över signalvägarna då. Vet att det förmodligen inte ger dig så mycket, men tyvärr så tror jag inte det går att lösa på nåt speciellt smidigt sätt tyvärr eftersom inga program jag har använt har kunnat formatera sånt i realtid eller haft speciellt bra stöd för det. 0 Quote
Christian van Caine Posted May 3, 2005 Posted May 3, 2005 Det stora problemet med sånna kort som jag ser det är att dom är gjorda för uppspelning uteslutande. Vet inte om det är snålhet eller lathet från deras sida, men jag är övertygad om att allt som borde behövas för att skapa tre helt konfigurerbara stereo-utgångar att kunna jobba med är enkla drivrutiner. Stört mig en hel del på sånt från mitt SoundBlaster-kort jag använder för att testa mixarna i olika system. 0 Quote
jmalmsten Posted May 3, 2005 Author Posted May 3, 2005 med andra ord räcker det om jag skaffar ett billigt stereokort till, har inbyggt i moderkortet och det kort som jag talade om... för att få till någon slags 2+2+2=6 kanalslösning? suck... måste då koppla om för varje gång jag ska mixa 5.1 ljud och sedan koppla om igen när jag ska titta på film/spela spel... har soundblaster något billigt ljudkort som gör att jag slipper det tro? tror förresten jag har ett gammalt stereoljudkort liggande... ska pröva... 0 Quote
John Posted May 3, 2005 Posted May 3, 2005 Använder Audigy, funkar fin fint, så länge man använder sig av ASIO drivrutiner, Creative har en egen sån drivrutin till alla Audigy korten från 1 och uppåt, men jag kör på en annan drivrutin, (Freeware) Kx-project. Får ned fördröjningen bra och funkar i cubase, för 5.1 stereo och ja det du behöver... Prova med den drivrutinen till ditt kort, det kan funka, annars rekomenderar jag att du köper ett annat kort, eller kör Analogt. Hoppas att det var till någon hjälp. URL till KX-PROJECT: http://kxproject.lugosoft.com/index.php?skip=1 (SKA ÄVEN FUNKA PÅ SOUNDBLASTER LIVE KORTEN) 0 Quote
jmalmsten Posted May 3, 2005 Author Posted May 3, 2005 Hittade ett gammalt stereokort för ISA. Kör nu med ett ISA-kort, ett PCI-kort och ett inbyggt i moderkortet... det fungerar i Premiere iallafall, lite fördröjning i nått av dem så när jag testade med musik i både fram och bak uppstod det lite eko... får väl leva med det just nu... eller vet ni av någon program/plugin som fördröjer kanalerna och videon så att jag kan få dem i synk? om jag fixar så att det låter bra genom att flytta ljuden lite på tidslinjen kommer det att bli konstiga fördröjningar när jag exporterar och bränner dvd... förresten appropå dvd, vad krävs egentligen för program m.m. för att göra en dvd med Dolby Digital 5.1? John: jag ska prova med kxproject, men jag har inte alltför stora förhoppningar då mitt kort inte är från creative utan från det exotiska namnet Zoltrix. "kör analogt" säger du... så som jag beskrev ovan alltså? Jag kanske ska ta mig i kragen och fixa ett riktigt soundblastersurroundljudkort... 0 Quote
jmalmsten Posted July 18, 2005 Author Posted July 18, 2005 hohojaja... nu återuplivar jag min gamla tråd för att fråga om ny hjälp... Som mitt sista inlägg beskriver kör jag just nu. Jag har skaffat Encore dvd och så men det blir problems... jag mixar ljudet i PPro (Ja jag vet att ljudet inte blir perfekt där) och allt låter maffigt och bra. Men det är bara PPro som vill spela filmerna... Jag har exporterat som AVI, DivX, MPEG4, DVsoft, 5.1 okomprimerad WAV och så vidare men på sin höjd så får jag bild ur mediaspelaren. Jag har kopplat tillbaka sladdarna till 5.1 kortet, och 5.1-dvds fungerar. Varför inte min film? Ljudet är okomprimerat 5.1 Jag tänkte vidare och antog att kanske bara vissa program kan spela upp 5.1ljudet som premiere exporterar. Tog då och vevade igång Encore DVD och får bara felmeddelanden om att formatet endast stöder 2.0 och liknande när jag försöker importera. Jag letade lite och hittade Transcode settings... där står det DDigital Stereo. som jag inte kan ändra?! När jag letar efter svar får jag bara att det går att ha 5.1 i dvd men ingen vill berätta hur. Vill ha hjälp snarast... snälla. 0 Quote
Rogge Posted July 19, 2005 Posted July 19, 2005 [citat=jmalmsten]Varför inte min film? Ljudet är okomprimerat 5.1[/citat] Encore DVD jobbar inte med .wav utan med .ac3 när det gäller 5.1-ljud. Encore kan alltså inte ta in en .wav med 5.1-ljud och göra om den, som du märkt. Från Premiere Pro kan du få ut 5.1-ljud i .ac3-format via Adobe Media Encoder där du har tre försök att få ut 5.1-ljudet i .ac3-format, sen måste du köpa licens för att använda SurCode for Dolby Digital för att ö.h.t få ut 5.1-ljud i ac3-format från Premiere Pro. EDIT: - Jag förtydligade lite... 0 Quote
jmalmsten Posted July 20, 2005 Author Posted July 20, 2005 snikna j*ar, det skrev dom inte i annonserna för premiere... när jag skaffade det. vet ni något annat program som kan göra liknande som 5.1wav till ac3? Helst i prisklassen gratis/billigt... Äkta dolby-program ej nödvändigt, vilken hemknackad kod som helst bara den gör minst det den ska. (såklart inte piratkopior... sånt kan jag hitta själv om jag prompt ska ha det) 0 Quote
Luzer Posted July 20, 2005 Posted July 20, 2005 Jag letade själv efter det för ett tag sedan. Hittade ganska många, särskilt till pc, provade endel men fick inte ordning på nåt direkt. Men sök på http://www.vcdhelp.com så hittar du endel att prova med. 0 Quote
Recommended Posts