virvelvinden Posted April 18, 2005 Posted April 18, 2005 Om jag t.ex har ett klipp, där kameran står stilla och jag springer omkring lite framför, och sen en stillbild på bakgrunden, kan jag då på något sätt göra så att alla pixlar på filmklippet som är identiska med bakgrundsbilden blir transparenta? så att resultatet blir en perfekt frilagd mig som springer omkring... vore ju skitlätt att klona isåfall!! sen får man ju ta hänsyn till videobruset osv men jag tycker att detta borde gå att göra. 0 Quote
Kapten Buse Posted April 18, 2005 Posted April 18, 2005 finns nått som heter Difference matte i After Effects... finns under effects/keying, funkar så... står lite om det i Hjälpfilen, det är dock svårt att få ett bra resultat.. bättre att använda greenscreen //Anders 0 Quote
paracelsus Posted April 19, 2005 Posted April 19, 2005 Jag misstänker att du kan få problem med antialiasing. De pixlar som innehåller data både från dig och från bakgrunden, dvs precis i din "kontur", kommer inte tas bort eftersom de inte är exakt lika som bakgrunden. De kommer alltså tros vara en del av bilden av dig. Men de kommer innehålla lite ljus och färg från bakgrunden, vilket orsakar en liten bruskant kring dig. Tillägger att detta bara är en misstanke, idén som sådan låter ju helt ok. Antialiasing kanske inte ställer till det störande mycket. Lycka till, och berätta gärna hur det går här på forumet! 0 Quote
virvelvinden Posted April 19, 2005 Author Posted April 19, 2005 Trodde att difference matte var vad jag var ute efter, men det blev inte som jag tänkt mig... får kolla hjälpfilen lite noggrannare! Jo visst så kan väl AA ställa till det en del, har som sagt inte forskat så mkt inom detta område... Skittufft om man får det att fungera iaf 0 Quote
walfridson Posted April 19, 2005 Posted April 19, 2005 Gjorde en film i gymnasiet då jag använde den tekniken för att klona. Funkade riktigt bra. Se till att köra mycket blur bara. 0 Quote
Recommended Posts