Jump to content

Strandsatta!

Gremanz

Recommended Posts

Vi ska spela in på en strand. Havet kommer att brusa intensivt i bakgrunden + stor risk för vindbrus.

Vi har inte budget för någon annan ljudupptagning än den som är inbyggd i DV-kameran tyvärr. Vi kommer att behöva göra voiceover på ett flertal dialoger, det vet vi redan nu.

Så, trots oddsen; några generella tips?

(kanske man kan ta en bärbar dator i en ryggsäck som skådespelaren har på sig, och sedan dra en mikrofon längs kragen.)

I know, wee are noobs, men respektera de underlägsna :P

jag är inte proffs eller ens kunnig när det gäller ljud men om ni ska lägga till ljudet efteråt på vissa så kan ni väl göra det på alla eller? '

om ni filmar en komedi låtsas att den e dubbad eller nåt.. då kan det verka medvetet att ni "skumt" ljud..

Well, har ni tänkt er att använda direktljudet från en sån miljö över huvud taget så måste jag tyvärr med all respekt säga att ni kommer sitta i skiten.

Tvyvärr är sånt ap-svårt att filtrera bort med bra resultat över huvud taget, i allra högsta grad även för mig som endå jobbar med ljud-mastering.

Vad jag rekomenderar är att helt enkelt försöka få tag i en så riktad mick ni bara kan få & bara ha den för stödljud. Sen dubba rubbet.

Vad är det för nåt ni ska spela in? *nyf*

Man ska alltid visa respekt, noob (betyder nybörjare gissar jag?) eller inte, underlägsen existerar inte :-)

[citat=Christian van Caine]

Vad är det för nåt ni ska spela in? *nyf*

Man ska alltid visa respekt, noob (betyder nybörjare gissar jag?) eller inte, underlägsen existerar inte :-)[/citat]

Det är lite 'hemligt' fortfarande, men kolla in http://www.lasst.inc.se och tänk sedan 'strand', så kanske du får en hum om vad som väntas ;)

Trailer i början på juni hoppas vi. Håll utkik.

Eftersynka rubbet som flertalet andra skrev, se bara till att få upp nivån på stödljudet så du har något att synka på. Skaffa ett hyfsat rum där du kan lyssna på ljudet du skall eftersynka några gånger och säg det sedan så likt som möjligt. Eftersynka ALLT så det inte skiljer sig så mycket från resten. Det är skillnaderna du hör, INTE att det låter dåligt. Det SÄMSTA ljudet du har är ditt viktigaste! Det finns en bra plugg som heter vocaligner (eller nåt i den stilen) som är till stor hjälp vid eftersynk om skådespelarna inte är så bra på den biten. Tror den även finns som demoversion, googla och du skall finna.

Det dumma med denna metod är att ni får göra ett fulltramp för att det skall låta bra, och det tar tid, och är svårt om man inte har pysslat med det endel och kan trixen. Och även har ett bra ställe att trampa på.

Andra alternativet är ju att ni presenterar mycket våg och hav i början av filmen, man ser att det låter mycket och köper därför skitljudet. Har du skitljudet hela tiden så har du gjort en överenskommelse med publiken och oftast så köper man det. Men det är ju ingen toppenmetod, kameramik och vågor / blåst är väl ingen jättebra kombination. Om ni måste göra på detta sätt så fixa ett bra puffskydd till miken så ni slipper blåsten iaf, och skär allt under 150Hz vid inspelning.

Kul att höra att det finns folk som kan ljud här! Jag passar på att ställa en fråga...

Jag har tänkt eftersynka en del dialog på filmen jag håller på med just nu. Vissa delar har helt okej ljud, medan man knappt hör vad som sägs i andra. Helst vill jag inte eftersynka alltihop, för det är en lång scen med massor av dialog. Det utspelar sig på ett tåg i rörelse, så bakgrundsljudet varierar mycket.

Tror ni att det blir problem om jag bara eftersynkar vissa repliker? Över alltihop tänker jag lägga ett mer kontinuerligt bakgrundsljud (inspelat på ett tåg då förstås), så det kanske kan dölja att ljudets karaktär varierar, eller vad tror ni?

Jag måste säga att jag inte håller med Luzer där (andra alternativet), ljudet är dretviktigt för helheten, skitljud ger automatisk MYCKET sämre helhetsintryck.

& sen skulle jag inte skära över 100Hz på röst över huvud taget. All tydlighet sitter iof huvudsakligen mellan 3-6KHz med mycket av karaktären & "rösten" mellan 1-3KHz, men runt 100 & en bit upp har man en trevligt botten jag är väldigt förtjust i att använda.

Vidare så ser jag inte tramp som något problem, tvärt om så är det sällsynt (men händer) att jag använder location-ljudet i slutmixen, utan gladeligen lägger ett mer passande foley i studion istället.

Det kan göra större skillnad än man kanske skulle kunna tro.

Men allt beror givetvis på materialet :-)

Tillbax till Vilcans fråga:

Det är en svår fråga att svara på då jag inte vet vare sig hur rutinerad ADR-teknikern är eller skådisarnas förmåga att spela på ren röst i sync.

Just nu sitter jag själv i dubb med skådespelaren Erich Silva, & det går som en dans. Vi får gjort samma arbete på en dag som många andra skulle krävt kanske uppåt en vecka för.

Det är, känns viktigt att poängtera, INTE för att dom andra skulle vara dåliga skådisra, tvärt om. Dom var bara inte vana vid den typen av skådespeleri, i synnerhet i samband med en perfekt sync.

Det viktiga om skådisarna är ovana vid dub, är att låta det ta sin tid. Det vinner ni alla på, & det är en både kul & värdefull erfarenhet tycker jag.

Jo, orsaken att jag tog upp det här lite omständiga är att rösten kan skilja sig om man har otur, speciellt över tid.

Föstök gärna lägga bara replikerna som dött & var kritiska. Lyssna noga...eller ja, känn efter på helheten. Känns det skumt?

Om svaret är nej, desto bättre! Men risken är att ni kan tvingas ta om mer, eller tillåmä hela stycket för att få bort skarvarna. Speciellt akustik, proxieffekt, & som nämts, variationer i rösterna kan omöjliggöra användning av det gamla materialet om ni har otur.

Sen för att själva ljudkaraktären ska stämma, har ni tillgång till samma mick som ni spelade in med, så är det absolut ett plus!

Har ni inte det så kan ni antingen välja att ta om allt, eller göra ett försök att hitta en liknande mick.

Lycka till & du får gärna berätta sen hur ni gjort & hur det gick! Nyfiken :-)

Skumt vad man bara känner att man måste kommentera ;) Nåja...

Är det en film som skall visas på bio så ok, då skär man kanske inte vissa röster vid 100. Men ju högre du skär desto större helhet får du ju i dialogen. Svt skär all dialog vid 120 eller ännu högre har jag för mig...men då vet dom ju att det skall ju visas på tv också. Jag tycker man får lägga ribban på den nivån man själv och teamet och skådespelarna befinner sig på. Det är ett helvette att sätta sig in och göra ett fullvärdigt tramp till en film. Så att det låter bra. Därför gör jag så att jag prioriterar synkljudet (inte bara dialogen) på kort / novellfilmer jag spelar in. För jag VET att det kommer inte ges någon tid till att göra ett ordentligt tramp. Och varför skall det ges 2 mån till ljudläggning när dom klipper den på en vecka? Klart att man alltid vill att det skall bli så bra som möjligt, men man får kompromissa ibland. Jag sitter och ljudlägger en långfilm nu, och det är knappt något betalt så jag har sagt till mig själv att max 1 vecka per 20 min !!! Även om jag skulle vilja trampa om hele skiten och klanga dialog fint som snus så har jag inte tid. Idag lade jag ett hf filter på 140 på dialog auxen. Och det tokskär ju inte, men det vet ju du också, har du 12db så skär du ju bort det mesta först vid 90Hz nånstans :)

Så sammanfattningsvis, på långfilm när det finns tid och pengar. JA skitljud skall man inte ha, satsa på att få så bra ljud som möjligt, det får ta den tid det tar.

Men på film som denna där det inte finns 5 miljoner i budget för efterproduktion kanske det är lite mycket begärt att göra ett fullgott tramp. Då kanske den bästa lösningen med tanke på pengar och tid är just att kompromissa lite, lägg en presentationsbild i början på allt vatten. Då köper man lättar (inte helt) att det inte låter jättebra. I allafall inte för dom flesta. Sedan för folk som du och jag (Christian & Luzer) som redan är skadade spelar det ingen roll hur mycket man presenterar i bild, vi lyssnar lika koncentrerat på ljudet ändå.

Och eftersynken då?

Enstaka repliker kan man ju eftersynka, men det kommer bli svårt att få dom att passa in i resten av scenen. Ta då en hel scen och eftersynka, även om det bara är något ställe som måste göras om. Och som C skrev, använd gärna samma mik, och ännu hellre, var i sammar rum / miljö. Men det är kanske svårt i ditt fall ;)

Det går att eftersynka enstaka repliker om dom andra replikerna i samma scen från samma person låter ganska ok, huvudsaken är att du inte skall höra någon skillnad (eller iallafall inte så stor skillnad så att man tänker på det) mellan replikerna.