Gå till innehåll

Hackig film


Casparus Due

Recommended Posts

Har redigerat en längre film, innehållandes material från flera olika kameror och personer (filmat vid olika tillfällen).

 

När jag exporterar hela filmen så hackar vissa klipp. Det är hela tiden materialet från två-tre specifika kameror som hackar, medan det övriga materialet ser bra ut. Det material som hackar är i mpg-format, och jag exporterar filmen i mpg-format, med hjälp av insticksprogrammet MPEG Pro till Premiere. Dock ska det påpekas att det inte hackar när jag spelar filmen i VideoLan, medan det hackar i Windows Mediaplayer samt i vanliga DVD-spelare.

 

Jag har testat att exportera filmen i AVI-format och sedan konvertera AVI-filen till mpeg med hjälp av programmet TMPGEnc. När jag gör det så lyckas jag bli av med hackandet i Mediaplayer, men det kvarstår när man spelar filmen i DVD-spelare.

 

Vad kan vara problemet och framförallt, hur kan jag lösa det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det första jag tänker på är att du vänt på field order. Om filmen från början är upper fields och sedan renderas ut till upper fields och sedan kodas från avi till mpeg i lower fields så brukar det hacka och självklart vice versa.

 

Tumregeln är att se till att field ordern är lika genom hela filmen:

Capture: Lower fields

Export: Lower fields

Encoding: Lower fields

 

eller:

Capture: Upper fields

Export: Upper fields

Encoding: Upper fields

 

Jag märker det inte när jag jobbar med DV men om jag tar in VHS så hackar det direkt om field order är fel. Det kan vara natt och dag att vända från tex upper till lower.

 

Sen om det är samma hackande vi tänker på vet jag ju inte men det var det första jag kom att tänka på.

 

EDIT: Jawo's tips är inte dumt alls! :)

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi redigerar och tankar in i Magix Movie edit pro (e-version)

Vi har en del material filmat med en Canon XL1a men filmar en del själva med en Panasonic NV GS 11.

 

Vissa av klippen hackar något -och det händer med material från bägge kamerorna. Vi trodde först att det kunde vara dator-begränsningar ( vi har uppdaterat till 2 gig ram) men det ser bra ut på de flesta klippen.

 

-var börjar man söka...?

 

/Hwagang

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rogge][citat=Hwagang]Bump... -ingen som har fler tips: vi jobbar bara med dv, men får ändå problem med hackiga klipp ibland.[/citat]

När hackar det, vid capture, redigering, när ni spelar upp det på DVD?

 

/Roger[/citat]

 

-vid redigering (har bara gjort en DVD för att testa-där verkar det funka bättre)

edit:vid redigering: ska jag sänka kvaliteen för preeview?

/Hwagang

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Hwagang]-vid redigering (har bara gjort en DVD för att testa-där verkar det funka bättre)

edit:vid redigering: ska jag sänka kvaliteen för preeview?

/Hwagang[/citat]

Om det är Premiere Pro, sätt det till Automatic eller Draft Quality. Det brukar lösa problemen vid redigeringen du beskriver.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rogge][citat=Hwagang]-vid redigering (har bara gjort en DVD för att testa-där verkar det funka bättre)

edit:vid redigering: ska jag sänka kvaliteen för preeview?

/Hwagang[/citat]

Om det är Premiere Pro, sätt det till Automatic eller Draft Quality. Det brukar lösa problemen vid redigeringen du beskriver.

 

/Roger[/citat]

 

Ja ,vi testar liknade alternativ, men vi har Magix Movie edit pro (e-version).

/Hwagang

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...