Jump to content

Kameror för den fattige

VCO
 Share

Recommended Posts

Tjena allihopa!

Mitt första inlägg här på forumet och jag måste tacka för en bra sida! Visste inte att det fanns folk som har samma hobbies och idéer som jag.

Nåja rakt på sak: jag planerar just nu en mer eller mindre seriös splatterkomedi och behöver en kamera som man kan koppla till datorn för postproduktion, klippning och ljud. Jag har tillgång till en mindre JVC DV-kamera av familjesorten (kan länkas till datorn, men kommer inte ihåg direkt vad produkten hette, och bilden är ganska okej) och en RIKTIGT tung VHS-kamera (den analoga sorten som inte kan kopplas till dator då, men bilden är ganska okej den med (kanske snäppet sämre, kommer inte ihåg)). Sen har jag en Etona 8mm-kamera, men den planeras snarare att användas av skådespelarna själva i filmen och egentligen: hur bra bild blir den liksom? =P

Tror ni att någon av dessa kameror skulle duga eller är det dags för en sprillans? Isåfall, ge exempel på kameror för den som satsar lågbudget.

Tack

Om den analoga kameran har en stor CCDplatta samt en meterskala på objektivet och om det är en SuperVHS eller Hi8 skulle jag välja den analoga tror jag, och sedan kompiera över till DV, men det beror lite på vad man vill ha. Bra detaljåtergivning i en mindre kamera med bra upplösning eller större och stadigare samt mer filmkänsla, men lite sämre upplösning. Som helhet skulle jag titta på vad det är för optik och viktiga funktioner i första hand före formatet.