Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Verkar intressant det där med super 8 widescreen. Har inte kollat upp exakt hur man gör men det verkar jäkligt ball... Finns det någon som scannar in det formatet? Uppsala bildteknik?!

Filmen blir inte längre 8mm bred utan lite drygt 10,5mm bred...!!!

Hur blir det om man kombinerar en moddad kamera med en anomorfisk lins? Borde bli lite åt cinemascopehållet.. har ingen koll på exakta mått men det borde fungera, eller så får man vinjettering from hell?!

Postad

hmm, filmen är såklart precis lika bred som innan, fast bildrutan är kanske 6.2mm istället för 5.9 (kan inte de exakta siffrorna) vilket ger en aspect på 1.5:1 eller så. detta åstadkoms genom att gaten görs bredare så den täcker även ljudspåret, precis som vid super 16 och 35. ang scope så är ju det en bildruta som är *smalare* än 1.33:1. gör du gaten bredare och dessutom kör med anamorfisk glugg får du ett sjukt brett format på 3:1. lite coolt kanske iofs?

/mattias

Postad

[citat=louis cyphre]Verkar intressant det där med super 8 widescreen. Har inte kollat upp exakt hur man gör men det verkar jäkligt ball... Finns det någon som scannar in det formatet? Uppsala bildteknik?!

Filmen blir inte längre 8mm bred utan lite drygt 10,5mm bred...!!![/citat]

Lite lustigt, var fick du 10,5mm måttet från??? Det är ju som Mattias skriver, filmen är fortfarande 8mm bred.

Det finns info att läsa om Superduper8 på http://www.friendlyfirefilms.ca/superduper8.html

Visst kan vi scanna in Superduper8, kom bara ihåg att skriva det på beställningen så att vi inte missar det! Då scannar vi bilden "rätt i bredd", annars kör vi nog igenom filmen med den vanliga framingen för Super8.

Postad

:)

Var nog trött och tänkte inte igenom det hela så där grymt bra....! Räknade i min trötta hjärna att om 12:9(4:3)=8mm bred så är 16:9=typ 10,5mm. Självklart är ju inte bilden lika bred som filmen och att bildytan skulle bli bredare än själva filmbredden är ju lite omöjligt.... haha!!!

Ang cinemascope så är den ju sjukt bred! inte smal... Amerikanska filmer kör ju ofta cinemascope som är mycket bredare än widescreen... Ration är typ 2,35:1 el nåt... Har för mig att det finns en lista här på voodoofilm över bildbredden i olika format. Blir väl ännu bredare med dubbla 16,9.. säkert typ 3:1 som du sa... men det vore ju faktiskt rätt ballt...!

Postad

Om det är 1,5:1 på Superduper8(hm, fånigt namn det där...) och man dessutom kör med en anamorfisk lins på 1,77:1 borde man kuna räkna ut formatet man får...

1,5 x 1,77 = 2,655 (man räknar väl så?)

Alltså sjukt bred bild, bredare än cinemascope som är på 2,35:1.....! Ser ganska tufft ut i min fantasi... Skulle kanske funnits en glogg som ger 1,5:1 så skulle man komma närmare om man vill följa formatet.

Postad

Mer detaljer om millimetrar och hur man filar, problem med repor på filmen, vinjettering och allt kan du hitta på http://www.filmshooting.com , leta efter "superduper8" eller dylikt så kommer du att hitta gamla trådar om ämnet.

Det blir inte 16x9, det blir lite bredare än "vanlig" super8 men inte "äkta widescreen". Jag undrar om inte det bästa är att scanna i 4x3 och sedan maska över och underkanten vid redigeringen. så kan du justera hur smal bild du vill ha. Vill du ha 16x9 så tappar du ju en del av bilden i höjd.

Personligen tycker jag att det verkar vara mer besvär med filandet än vad det kan göra för nytta. Kör hellre med vanlig super8.

Postad

Hm, har man en lins.. alltså inte en påbyggnadsanamorfisk... En hel lins som ska ge 1,77 alltså 16:9.

Typ:

http://pro8mm.com/Merchant2/merchant.mv?Screen=PROD&Store_Code=S1&Product_Code=PA1-1_Anamor&Category_Code=PA1

Så är ju ration 16:9 på den.. alltså 1,77:1

eller har jag fel här?!

Vill man däremot sätta på en sån "påbyggnad" så är den självklart 1,33:1.. Då vill man ju få sin 4:3 till 16:9... Men om man har en kamera med utbytbara objektiv....!

Rätta mig gärna om jag fått allt om bakfoten...!

Har hört att såna adapterprylar inte funkar hur som helst på en "vanlig" super8....

Det är ifos synd att inte kunna zooma "rakt" men det är ju snyggare med åkningar iaf.. Om man inte vill göra lite coola sam raimi prylar.... Gör man fel kan zoomningar lätt bli lite fåniga tycker jag....

Många som verkar ha lirat in med superduper8 iaf. Tror inte det fuckar upp fokus osv... men jag vet inte... Men ballt är det iaf att få större yta på exponeringen....

Postad

[citat=louis cyphre]Så är ju ration 16:9 på den.. alltså 1,77:1

eller har jag fel här?![/citat]

du är rätt ute men blandar ihop begreppen. ration på adaptern och vilken aspect bilden får är inte samma sak. bildformatet blir bildens ratio gånger adapterns. vanliga objektiv är raktecknande, alltså 1:1, vilket ger samma bildformat som bildrutans storlek, alltså 1.33:1. det spelar alltså ingen roll om du använder en adapter eller en anamorfisk glugg. sätter du på en adapter som är 1.78x anamorfisk blir bilden 1.78*1.33:1=2.35:1. visserligen är det samma sak som scope, men scope for man genom att sätta en 2x anamorf framför en lite croppad bildruta som är 1.18:1. vill du squeeza in en 16:9-ruta i en 1.33:1-ruta använder du en 1.33x-adapter eftersom 1.33x1.33=1.78. de flesta använder notationen x för att ange att man pratar om en anamorf och :1 för att prata om bildformat. matematiskt betyder det exakt samma sak, men det blir lättare att hålla isär.

%2$s skrev:
Har hört att såna adapterprylar inte funkar hur som helst på en "vanlig" super8....

det beror på kombinationen kamera/adapter. vissa funkar. annars blir det ofta vinjettering eller fokusproblem. jag har en quartz som jag tänkte sätta på en adapter på. det ska funka bra om man helt enkelt plockar bort zoomdelen av linsen. det går att skruva bort.

/mattias

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...