Hane Posted April 11, 2005 Share Posted April 11, 2005 Håller på att pilla lite med ett intro till nån film och fick för mig att jag skulle ha med något slags bildkollage med lite klipp från filmen. Alltså fylla skärmen med flera mindre rörliga bilder. I PPro, finns det något smidigt sätt att göra detta? Det är nämligen rätt drygt att sitta med motion och krympa alla klipp och sen placera ut dom över skärmen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orange Posted April 11, 2005 Share Posted April 11, 2005 Skulle inte tro det. Vill man ha så bra som möjligt så är det jobbigaste sättet oftast det som ger bäst resultat... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted April 11, 2005 Share Posted April 11, 2005 I Premiere Pro 1.5 finns iofs presets för bilder som man drar till bilden på tidslinjen för att lägga till olika motionparametrar. Dom finns i Effects Window under Presets > PiPs Jag har för mig att dom alla är designade för bilder med upplösningen 1600x1200 så bilder med andra upplösningar blir inte så lyckade att jobba med. Jag tycker att dom där presetsen inte är så mycket att hänga i granen, bäst resultat får man om man jobbar med bilderna själv precis som Orange tycker. Men prova gärna och se om det fungerar för dig vetja! :) /Roger 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hane Posted April 11, 2005 Author Share Posted April 11, 2005 Har inte testat tipset om PiP:s än men tänkte ändå påpeka att det är inte stillbilder det gäller utan rörlig video. Problemet med att göra det för hand tycker jag är att storleken kan man ju ställa in med siffror så att alla klippen blir exakt lika stora men när man sedan ska "rada upp dom" så att säga så är det jävligt svårt att skarva alla bilderna med precision. Ska man göra detta med siffror istället för att sitta och dra ut bilderna får man ju sitta en hel vecka med mattematiska utträckningar... =( Sen kan det ju ofta se bra ut på datorn också men sen när man exporterar så ser man en massa glapp och sånt... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted April 12, 2005 Share Posted April 12, 2005 [citat=Hane]Problemet med att göra det för hand tycker jag är att storleken kan man ju ställa in med siffror så att alla klippen blir exakt lika stora men när man sedan ska "rada upp dom" så att säga så är det jävligt svårt att skarva alla bilderna med precision. Ska man göra detta med siffror istället för att sitta och dra ut bilderna får man ju sitta en hel vecka med mattematiska utträckningar... =([/citat] 1. Markera ett klipp du vill ändra på din Timeline 2. I Effect Controls Window, markera Motion med musen 3. Sen är det bara att flytta bilden så som du vill ha den med hjälp av musen i Monitor Window Motion är en s.k direct manipulation effect vilket innebär att om du markerar du den i Effect Controls Window så kan du i Monitor Window flytta/förstora/förminska bilden hur du vill på ett enkelt sätt. Direkt till höger om Motion ser du en liten "bildruta". Den bildrutan visar att det rör sig om en direct manipulation effect. (Det finns många sådana effekter i Premiere Pro) Du kan även klicka med musen i ett fält med siffror i Effect Controls Window och medans du håller ner musknappen, dra musen åt vänster eller höger så ändrar du värdena. Funkar toppenbra! [citat=Hane]Sen kan det ju ofta se bra ut på datorn också men sen när man exporterar så ser man en massa glapp och sånt...[/citat] Det där går att lösa på ett bra sätt redan i Premiere Pro: 1. File > New > Color Matte 2. Välj färg, tex en skrikande röd 3. Palcera din Color Matte på Video 1 4. Placera din video på Video 2 eller högre Nu syns din Color Matte igenom när en bild blir mindre och du kan lätt justera bilden så att hela Color Matten täcks över av bilden. Se till att din Color Matte är så ljus som möjligt. Gör du din Color Matte svart så ser du den inte. En Color Matte är ovärdelig när man tex gör bildspel då man ju vill att bilden skall täcka hela tv:rutan och man lätt vill hitta dom ställen då man tex förminskat ett bild för mycket. /Roger 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hane Posted April 12, 2005 Author Share Posted April 12, 2005 [citat=Rogge][citat=Hane]Sen kan det ju ofta se bra ut på datorn också men sen när man exporterar så ser man en massa glapp och sånt...[/citat] Det där går att lösa på ett bra sätt redan i Premiere Pro: 1. File > New > Color Matte 2. Välj färg, tex en skrikande röd 3. Palcera din Color Matte på Video 1 4. Placera din video på Video 2 eller högre Nu syns din Color Matte igenom när en bild blir mindre och du kan lätt justera bilden så att hela Color Matten täcks över av bilden. Se till att din Color Matte är så ljus som möjligt. Gör du din Color Matte svart så ser du den inte. [/citat] Jo, det här med att dra runt klipp det hade jag ju koll på, och det är ju mycket riktigt väldigt smidigt. Skrikiga bakgrundsfärger har jag däremot inte tänkt på, enkelt men effektivt!! tack!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
occasus Posted April 24, 2005 Share Posted April 24, 2005 [citat=Hane]Det är nämligen rätt drygt att sitta med motion och krympa alla klipp och sen placera ut dom över skärmen.[/citat]¨ Nej, det är kul! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hane Posted April 24, 2005 Author Share Posted April 24, 2005 Jaja... smaken e ju som stjärten.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts