Gå till innehåll

Youtube kanal kring pizza


kafir

Recommended Posts

Tjenare, är i tankebanorna att starta en youtube-kanal för min nya blogg italienskpizza.se.

Vill bara höra med er, vilken kamera tycker ni man bör ha för en ganska simpel matkanal? Inget avancerat, utan bara någon kamera som fungerar fint inomhus utan allt för mycket belysning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är viktigare att du bekymrar dig om att få bra ljud.

Ett populärt råd är billigaste kameran med XLR-kontakter. Tycker du det är för dyrt så finns separata ljudinspelare med XLR-kontakter, respektive "lådor" som kopplas till kamerans 3,5-mm-telekontakt. Priser 1,000 till 10,000 kronor. De populärast ligger ungefär mitt i intervallet.

Ja, du kan få bra ljud utan XLR-kontakter men det är svårare. I många sammanhang betyder det fler omtagningar.

Bra reportagemikrofon kan köpas för några hundralappar. Bra riktmikrofon under 2,000:-. Bra mygga ungefär lika mycket. Vilken typ du har störst behov av beror på hur du tänkt göra programmet.

Och använd stativ till kameran så den står stadigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
On 7/7/2021 at 5:57 PM, ghijohansson said:

Det är viktigare att du bekymrar dig om att få bra ljud.

Ett populärt råd är billigaste kameran med XLR-kontakter. Tycker du det är för dyrt så finns separata ljudinspelare med XLR-kontakter, respektive "lådor" som kopplas till kamerans 3,5-mm-telekontakt. Priser 1,000 till 10,000 kronor. De populärast ligger ungefär mitt i intervallet.

Ja, du kan få bra ljud utan XLR-kontakter men det är svårare. I många sammanhang betyder det fler omtagningar.

Bra reportagemikrofon kan köpas för några hundralappar. Bra riktmikrofon under 2,000:-. Bra mygga ungefär lika mycket. Vilken typ du har störst behov av beror på hur du tänkt göra programmet.

Och använd stativ till kameran så den står stadigt.

Tack för tipset! Slutade med att jag köpte en Smartlav+, får hoppas det räcker. Blir mest att göra videos inomhus så den borde funka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...