Jump to content

Bluescreen

mono

Recommended Posts

Hej allihopa!

Jag undrar lite om s k "chroma-keying" och blue screen! Hur bra kan resultatet egentligen bli me en gammal video 8 kamera om jag t ex filmar polaren mot en blå vägg me sjysst belysning och sedan tar bort de blåa o lägger in i ett klipp? Blir de då typ som i en vanlig tv-produktion, me lite korniga kanter runt mej etc? Vilken program ska man ha? Det absolut bästa och mest användarvänliga programet som finns att få tag på, oavsett pris! Vilket e de? Undrar även om ngn vet hur dom har gjort specialeffekterna i "populärmusik från vittula"? (När dom flyger på ängen) Jag tycker att de är oehört skickligt gjort iaf! :) Nån som vet ngn bra sida där man kan typ sända webb-tv elr liknande förresten? Tacksam för svar!

Att filma mot bluescreen med en gammal Video 8 kamera kan jag nästa säkert säga direkt att resultatet kommer bli dåligt. När man filmar med DV så krävs det till och med en mycket bra sådan kamera för att få bra resultat.

För program så tycker jag du ska läsa lite här i forumet då det diskuterats åtskilliga gånger.

Angående dina andra två frågor hänvisar jag till forumdelen "Filmcafe" och tycker att du ska ställa dina frågot där istället då de hör hemma där.

det går att få ganska bra resultat om man har ett bra program!

rekomenderar Chromanator som kan köpas från http://fxhome.com för 650 kr. Ett väldigt bra program för chromakey till ett väldigt bra pris.

(utvecklat specielt för chroma-key)

Annars finns det gratisprogramet Zwei-Stein http://www.hollmen.dk/articles/videoedit.htm

och Adobe After Effects som kostar 8000 eller 15000 beroende på om man ska ha standard eller proffsverisonen!!

Kämpa på!!

tack för svaren! har ytterligare en fråga faktiskt... Och den lämpar sej nog inte heller i detta forum men eftersom ni verkar kunniga så -Hur får man en film man själv har filmat med en vanlig videokamera att se ut som en "riktig" film på bästa sett? Är det omöjligt? Ni förstår säkert va jag menar, att allting blir sådär typ "stort".. Ska leta svar på mina nadra frågor i de där "filmcafé" forumet! Tack på förhand!