Gå till innehåll

Track matte


Hane

Recommended Posts

Försöker använda mig av "Track Matte" för första gången för att censurera ansiktet på en person och det går väl hyfsat. Har dock nyss stött på ett problem.

 

Jag lägger 2 video spår och mosaik på det översta, sedan gör jag en titel som jag skall använda för min "Track Matte". Sedan väljer jag att den skall använda titelspåret för Matten och klickar sen av ögat på mitt titelspår och kan nu se hur en del av min bild blir suddig. So far so good...

 

Men när jag sedan försöker animera min titel och flytta den för att följa personens ansikte så händer ingenting.. Hur jag än keyframear och flyttar min titel så blir mosaiken kvar på samma ställe (använder motion för att flytta), märkligt tycker jag...

 

Någon som vet varför min censurering inte vill flytta på sig??

Länk till kommentar
Share on other sites

Ojoj .. Glömde säga. Jag kör PPro 1.5.

 

Vad är cockie cutter för någonting? Menar du att jag cropar klippet med mosaik?? Det går ju klart också att göra men då får man ju en väldigt kantig form på sin censurering.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Hane]Ojoj .. Glömde säga. Jag kör PPro 1.5.[/citat]

Då skall du lägga motion på den sequence där titlen ligger. Motion skall inte läggas på den nestade sequencen som innehåller titlen. Där har den ingen effekt som du märkt.

 

Det är lite bakvänt faktiskt men så funkar animering av track mattes i Premiere Pro. Tricket är att lägga motion på den sequence där titlen ligger och samtidigt ha en tidslinje öppen i Source Window så att du kan med hjälp av motion "följa" ansiktet.

 

1. Se till att ha den sequence med den film du skall censurera i Source Window

2. I Monitor Window har du den sequencen med din title

3. Se till att gå till ruta 00.00.00.00 i både Source & Monitor Window

4. På Monitor Window's Wing Menu, välj Gang Source and Program

5. Stega sedan ruta för ruta fram och justera titlen med hjälp av Motion och kanske Scale efter det du vill censurera

6. När du flyttar titlen i Monitor Window så skall du se att den även flyttas i Source Window.

 

Att jobba med track mattes i Premiere är bakvänt och lite klurigt att komma underfund med hur dom fungerar.

 

Med alla spår på rätt ställe och track matten satt på rätt videospår så skall det vara klart. Prova sig fram är det bästa sättet att få kläm på det hela efterssom det är lite komplicerat innan man lärt sig det. :)

 

PS! Glöm inte att sätta igång Toggle Animation för titlen så att du inte jobbar i flera minuter för att upptäcka att alla ändringar du gjort inte är registrerade, att inga keyframes är utsatta. Det är lätt att glömma det, jag vet...

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

Mr. Man: Ahaa OK..

 

Tackar för guiden, tydlig och utförlig =)

Dessvärre krånglar det fortfarande, ska bara ge dig en kort genomgång hur jag har lagt spåren så att det inte är någon video eller effect som ligger på fel spår.

 

VIDEO3: Endast titel som jag har animerat så att den följer huvudet på personen.

VIDEO2: Samma klipp som på spår 1 men med mosaic och track matte på. Track mattens inställning står som "matte: Video3".

VIDEO1: Klippet som skall censureras helt utan effekter.

 

Så här långt stämmer det väl.

För gör det de så kan jag fortsätta experimentera lite på egen hand och se om jag kan komma på vad jag gör fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Hane]VIDEO3: Endast titel som jag har animerat så att den följer huvudet på personen.

VIDEO2: Samma klipp som på spår 1 men med mosaic och track matte på. Track mattens inställning står som "matte: Video3".

VIDEO1: Klippet som skall censureras helt utan effekter.

 

Så här långt stämmer det väl.

För gör det de så kan jag fortsätta experimentera lite på egen hand och se om jag kan komma på vad jag gör fel.[/citat]

Har du stäng av Video 3? Dvs att det lilla "ögat" på video 3 skall inte synas.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Hane]Just det ja.. den är stängd. Jag utgår ifrån att det inte skall spela någon roll hurvida man animerar det spåret innan eller efter man "släcker" det..[/citat]

Nej, det har ingenting alls med animeringen att göra. Däremot är det növändigt för att du skall få videon att "matta" genom titlen, som du märkt.

 

Men vad är det som inte fungerar?

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rogge]Men vad är det som inte fungerar?[/citat]

 

Det som inte fungerar är att om jag har video3 synligt så kan jag se min animerade titel röra sig runt på skärmen men när jag sen klickar av video3 så blir min titel till censurering men det rör sig överhuvudtaget ingenting.

 

Mycket mycket märkligt tycker jag, känns som jag gör allting enligt adobes logik, men det vill sig inte...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Hane][citat=Rogge]Men vad är det som inte fungerar?[/citat]

 

Det som inte fungerar är att om jag har video3 synligt så kan jag se min animerade titel röra sig runt på skärmen men när jag sen klickar av video3 så blir min titel till censurering men det rör sig överhuvudtaget ingenting.

 

Mycket mycket märkligt tycker jag, känns som jag gör allting enligt adobes logik, men det vill sig inte...[/citat]

Hur många sequences har du i det projectet? Du måste ha 2 stycken för att det skall fungera, det räcker inte med 1 st. Du måste använda dig av nestade sequencer och jag tror att det är det du inte gjort, för gör man inte det då blir det precis som du beskriver.

 

Om du använder dig av nestade sequencer så tror jag att du animerat fel sequence.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

mmm Här kan du nog vara något på spåret,... Vet inte ens skillnaden på en vanlig sequence och en nestad..

 

Skall läsa lite och lära mig så återkommer jag förhoppningsvis med nyheter om en lyckad animering!! =)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Tjena Rogge

När frågan ställdes hade jag fortfarande inte fått rätt på det, men tog itu med det nu i dagarna och efter vad som känns som otaliga försök så löste det sig faktiskt.

 

Jag la båda videoklippen i en sequence och sedan bara titeln i en egen sequence och sen importerade jag sequencen med titeln till den andra sequencen... puhhh. Då blev det som det skulle faktiskt. Kan villigt erkänna att jag kanske inte tycker Adobe har löst detta på det absolout smidigaste sättet men det gick som sagt till slut.

 

Om du orkar lite till så har jag faktiskt ytterligare en fråga. Om jag har videoklippet i det ena fönstret och titeln i den andra då har jag ju ingen plats för effects control och kan ju då inte komma åt motion. Hur är det meningen att man skall lösa det??

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=Hane]Om du orkar lite till så har jag faktiskt ytterligare en fråga. Om jag har videoklippet i det ena fönstret och titeln i den andra då har jag ju ingen plats för effects control och kan ju då inte komma åt motion. Hur är det meningen att man skall lösa det??[/citat]

Effect Controls Window (ECW) kan du flytta och ha vart du vill. Ta tag i fliken och dra det ut ur Source Monitor så funkar det. Jag har alltid min ECW "dockad" i Project Window istället för i Source Window som är default-inställningen. Då kan du dessutom dra ut fönstret åt höger och få mycket mer plats att jobba i med ECW.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var som fan...

Hade jag ingen aning om att det gick att göra, då ska det nog inte vara några problem längre. Man tackar för allt tålamod och all hjälp Rogge, uppskattat!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...