Gå till innehåll

Progressivt in i datorn


TDA

Recommended Posts

Hej,

 

Jag filmar med en DVX100AE som har äkta progressiv läge och har använt det när jag spelat in. När jag redigerar så jobbar jag med Premiere Pro. När jag tar in materialet i Premiere så väljer jag Progressive scan och trodde då att jag skulle få in materialet rätt. Men jag läser i Premieres hjälp så säger den att många kort inte kan scanna progressivt och tar in det interlaced istället.

 

Då är ju frågan, hur fan vet jag nu om jag fått det progressivt eller om datorn ändå plockat in materialet interlaced. För då måste jag väl ta de-interlace för bästa resultat?

 

Sen har jag problem med att det flimmrar i bilden. Räta linjer rör sig, något som man ju kan ta bort med "flicker removal". Men varför blir det så när man filmar progressivt? Jag trodde att detta var ett problem som hängde ihop med hur bilden är uppbyggd när man filmar interlaced. (Flimmrar redan i kameran, så det hänger inte ihop med att datorn ev. skulle konvertera progressivt till interlaced.)

 

Skulle vara tacksam om någon kunde ta sig tid och förklara det här med progressiv och interlaced grundligt. Videoteknik är jag verkligen kass på. Har hört att man bör köra med senaste AVID som har fullt stöd för progressivt. Men vad jag förstår så har ju Premiere Pro det också, eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]

 

Men jag läser i Premieres hjälp så säger den att många kort inte kan scanna progressivt och tar in det interlaced istället.

[/citat]

 

Det här låter som dom menar analoga capture cards! Om du för över filmen från DV kamera till datorn via firewire så är det ju rådatat från kameran, alltså sker ingen omvandling av materialet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Flimret är nog normalt då jag själv testat progressivt. Det är inte samma sak som Deinterlace som ger sämre upplösning men mjukare än progressivt. Tror det har att göra med att TVn är i 50 HZ och varanan rad visas. I progressivt ritas bilderna två gånger alltså samma bild i två delbilder om du förstår vad jag menar. Detta flimmer kommer man nog inte ifrån om man inte har en TV som klarar av progressivt. Progressivt är från början till för filminspelning då man för över video till film. För att få så hög upplösning som möjligt kör man proggressivt för att film körs i frames (24 frames/sec.) Filminspelning kör man då i 24p. Antar att din kamera kör i 25p vilket du ska göra.

Men flimret är normalt som sagt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte vad det gör, men generellt så kan man garanterat vara säker på att när man ändrar i en bild, så kan det inte bli mer än sämre. Ett tips, ser det bättre ut att använda filtret så använd det. Men en god ide att använda filtret i en visningskopia. Sen ha ett Masterband som är fritt från filter som förbättrar bilden. Det med tanke på om du kanske kommer visa filmen i en framtida TV som klarar visa Progressivt bra, men med filtret kanske det blir sämre. Det där filtret är antagligen anpassat för PALsystemet och Interlacad video.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...