Marcus A Posted March 20, 2005 Share Posted March 20, 2005 Någon som vet hur man kan få 5.1 ljud i Adobe encore dvd? Jag har gjort en surround fil i Adobe Audition och exporterat den i .wav format, men när jag försöker inportera den i Encore så står det att det bara stödjer 2 kanals ljud. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ior Posted March 20, 2005 Share Posted March 20, 2005 Wave innehåller högst två kanaler. Sysslar man med surroundljud håller man antingen på med flera parallella waveklipp eller ett i ac3-format. Det senare kan alltså innehålla alla kanaler. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted March 21, 2005 Share Posted March 21, 2005 Nej, inte nödvändigtvis. Finns Wave 5.1 som stöder sex högtalare, dretbra eftersom det är helt okomprimerat men endå full surround :-) Osäker dock på om det stöder Broadcast-funktioner (bla loggningar & markers). Däremot kan det vara att rekomendera endå att komprimera ner filmsoundet direkt till DD eller DTS innan man lägger ner den på plattan, DVD-brännarprogrammen har sällan lika bra converters som dom rena ljudprogrammen. Tror inte att DVD-formatet stöder PCM i flera kanaler heller (bara stereo), men är osäker. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted March 21, 2005 Share Posted March 21, 2005 Vad jag vet är det bara AC3 format (Dolby Digital) som gäller för 5.1-ljud i Encore. Släng in frågan eller kolla på Adobe's forum: http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx?14@180.ohQac54EyPt.0@.1de98ec0 /Roger 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts