Gå till innehåll

VR uppspelning laggar även i relativt låg upplösning.


Peus

Recommended Posts

Hej någon som är rejält insyltat i VR och uppspelningsformat etc?

 

Har ett projekt jag inte får att fungera.

 

Videon i fråga är i original i stereoskopisk 10 000 x 8 000 pixlar dvs 20 000 x 8 000 i 60fps. Vi hade hoppats kunna spela den i säg 8000x4000 side by side i 60fps H.265 för att optimalt utnyttja Oculusens upplösning men just nu får vi den inte ens att rulla i 3 840 x 2 304 i 60p i h.264.

 

Oculus Video, dvs den medföljande spelaren i likhet med andra jag testat storknar alltså innan futtiga 3 840 x 2 304 i 60p i h.264. Det gör iofs även VLC på Windows med som generellt tycks ha svårt för för 60fps men mediaspelaren i Win 10 klarar det utan några som helst problem och det gör flertalet andra spelare också.

 

Det konstiga är att datorn inte går på knäna utan ligger så där lagom på stadiga 50% processor belastning utan högre toppar än 70% på någon enskild kärna. Ram använt ca 4GB av 24. SSDn typ 5% belastning. Grafikkortet ca 33% respektive 1GB använt minne.

 

Spelarna jag testat är alltså bland andra Oculus inbyggda videospelare, en custome byggd i unity m.m.

Har även testat några mer fristående spelare i vilka det ser liknande ut men med något lägre GPU belastning och högre CPU belastning, den som rullar bäst är tydligen tänkt för porrfilm och heter BaDoink men den belastar i stället processorn extremhårt, ca 80 - 100% och med lagg även där.

 

Till det hör att spelar man upp samma fil i Windows 10s mediaspelare eller liknande belastas processorn kanske runt 3%

 

Någon som har några som helst förslag eller input eller kanske sitter på en HTC som de skulle kunna hjälpa oss testa med etc?

 

Så synd att ha en så bra ursprungskvalité och inte kunna utnyttja den.

 

Tack på förhand, mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Posta gärna dina specs, och prova http://www.whirligig.xyz/. Aldrig haft något problem med videouppspelning på denne men funnit att Virtual Desktop presterar bäst (men kostar en slant).

"En HTC" gör ingen skillnad gällande videoprestanda. Båda headset fungerar som bildskärmar och kör i samma upplösning och uppdateringsfrekvens. Problemet ligger någonstans i din dator, mjukvaran eller videons kodning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej och tack. Det råkar inte vara så att du har ett VR headset liggandes och är villig att testa om jag lägger upp lämplig fil på någon tjänst?

 

Har kört på olika maskiner och i samma resultat överlag, specs på den jag tog värdena ifrån nu var i7 2600K, 24gb ram, Samsung SSD via Sata, GaForce GTX 970.

Ang HTC Vive så var tanken att vi redan hittat ett antal spelare som sägs fungera bra och stödja riktigt högupplöst material men de är gjorda enkom för Vive.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej och tack. Det råkar inte vara så att du har ett VR headset liggandes och är villig att testa om jag lägger upp lämplig fil på någon tjänst?

 

Har kört på olika maskiner och i samma resultat överlag, specs på den jag tog värdena ifrån nu var i7 2600K, 24gb ram, Samsung SSD via Sata, GaForce GTX 970.

Ang HTC Vive så var tanken att vi redan hittat ett antal spelare som sägs fungera bra och stödja riktigt högupplöst material men de är gjorda enkom för Vive.

 

Mvh /Pontus w

 

 

Sitter på en Rift och GTX 980TI. Kan ge det ett försök

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla h264 spelar upp utan problem, men h265 laggar efter tills jag spelar upp videon i min sekundära monitor som använder sig av intels iGPU (med stöd för HW-decoding). Misstänker att det laggar pga att VR appar främst använder sig av GPU, där varken din GTX 970 eller min 980TI stöder HW-decoding. Software-decoding ska funka bra om du sänker bitrate och upplösning, men för stunden kanske h264 är fördelaktigt att köra på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Wow så det rullar ändå på bra för dig när det gäller alla olika H.264 filerna?

Mysko att det rullar på bra i din rigg, H.265 har inte ens varit i närheten av att lira bra, det är H.264 vi har haft problem med, inte alla filerna dock, de i square 2304x2304 30fps rullar fint men 3840x2304 i 60fps (max för H.264 standarden) laggar. De rullar fint i desktop men så fort vi kör dem mot VR så är det kört och laggar utan vidare belastning på processorn eller gpun.

 

1. Hur ser din rigg ut i övrigt dvs cpu, ram?

2. Vilket program använder du för uppspelning?

3. Vet du någon gpu som stödjer hårdvarudekodning (samt spelare)?

4. Lägger in en specialbyggd unity-spelare i mappen samt en instruktion hur man använder den, den är utvecklad för att möjliggöra spatialt ljud, om vi fick 3840x2304 i 60fps att rulla på den så räcker det långt även om 8192x4096 ju vore att föredra men då går ju H.264 bort dessvärre.

5. Du vet ingen spelare som tar quicktime-filer eller mxf med t.ex. prores kodning, vi har inte hittat någon sådan men misstänker att det skulle lösa det mesta?

 

Tusen tack för hjälpen /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

1.

GTX 980TI

i7-6700k

16gb RAM

2. MPC-HC

3. GTX 960, GeForce GTX 1080, GTX 1070 & GTX 1060 (Som jag vet om - Har inte koll på AMD).

5. Whirligig listar stödda format som

"Whirligig supports direct show filters and standard operating system formats. In practice what this means is that without installing any codecs you can play back avi's and if you install codecs you can play back pretty much anything else."

 

 

För övrigt ser det riktigt bra ut redan i vanlig UHD-upplösning. Hoppet mellan 4-8k i den upplösning dagens HMD'er har kostar bra mycket mer prestanda än ni vinner kvalitétsmässigt. Kan kanske vara värt att köra en 8k master för framtida remaster och sen leverera i 4k för dagsläget?

Länk till kommentar
Share on other sites

2. Hur får du MPC-HC att lira med Oculusen i 360, topp bottom stereo?

 

Jo vi är nöjda om vi får den högsta H.264 UHD varianten att rulla smidigt, testade du spelaren jag lade i mappen?

Vi mastrar i "20 480 x 5120", overkill yes men ja why not när det är upplösningen vi gjort den i, sparar även mastrar i "8192 x 4096" samt "4096 x 4096". Gissningsvis kommer det snart VR head-set med iaf 3840x2160 upplösning och det blir ju ca 2200 x 2200 per öga för 90 grader dvs x 4 för 360, så redan då skulle det om datorkraften fanns gå att se ca 17600 x 8800 faktiska pixlar.

Länk till kommentar
Share on other sites

2. Hur får du MPC-HC att lira med Oculusen i 360, topp bottom stereo?

 

Jo vi är nöjda om vi får den högsta H.264 UHD varianten att rulla smidigt, testade du spelaren jag lade i mappen?

Vi mastrar i "20 480 x 5120", overkill yes men ja why not när det är upplösningen vi gjort den i, sparar även mastrar i "8192 x 4096" samt "4096 x 4096". Gissningsvis kommer det snart VR head-set med iaf 3840x2160 upplösning och det blir ju ca 2200 x 2200 per öga för 90 grader dvs x 4 för 360, så redan då skulle det om datorkraften fanns gå att se ca 17600 x 8800 faktiska pixlar.

 

Ah, jag använde MPC-HC för att spela upp videon på min sekundära monitor med i7'ns hw decoding. I och med att Rift inte körs på den inbyggda iGPU'n. h264-filerna spelade jag upp i Whirligig och VirtualDesktop.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok toppen, det förtydligade verkligen, vore grymt dock om du ville testa unity-spelaren jag bifogade i mappen eftersom det tycks rulla bra i de två spelarna du kör i, skulle vara intressant att se om det även rullar bättre i den för dig.

 

Ang VirtualDesktop, kan man köra 360 i stereo med det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kör felfritt i h264 och spelaren. Testade att slänga in h265-filerna också och det laggar efter på samma vis. Har garanterat med hur datorerna avkodar skiten. HW-avkodning drar ingen direkt prestanda medan software-avkodning behöver "unzippa" varje frame innan den visas. Funkar för lägre bitrates / filer, men inte för större.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo jag vet men det är så skumt, vi har testkört unity spelaren med dessa filer X antal gånger utan att få det bra i allsköns maskiner, iofs aldrig någon med ett 980TI men väl med ett Titan och 970 = lagg.

 

Men det rullar alltså bra på din:

GTX 980TI

i7-6700k

16gb RAM

 

Vad för Windows kör du?

Några speciella codec pack installerade?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo jag vet men det är så skumt, vi har testkört unity spelaren med dessa filer X antal gånger utan att få det bra i allsköns maskiner, iofs aldrig någon med ett 980TI men väl med ett Titan och 970 = lagg.

 

Men det rullar alltså bra på din:

GTX 980TI

i7-6700k

16gb RAM

 

Vad för Windows kör du?

Några speciella codec pack installerade?

 

Windows 10

K-Lite Codec Pack

 

Och japp, alla H264 spelar upp i precis som de ska utan något lagg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...