D_Odell Postad 7 augusti 2016 Postad 7 augusti 2016 En kortare essäfilm från en sommar på östra Gotland. Berättelsen framförs av min älskade barnbarn från Bergen. Teknik använd är Canon 5D3 ML, Canon FD primes konverterade till EF. Allt gjort via MLVFS, Davinci och slutligen AE. Trevlig titt! 0 Citera
Peus Postad 7 augusti 2016 Postad 7 augusti 2016 Canon FD är äldre Canon glas dvs innan Canon EF som kom iom deras EOS serie, de bytte mount helt i skiftet 1980 - 1990 till skillnad från t.ex. Nikon. FD passar inte på EOS kameror utan att byggas om eller via adapter med lins. Fin film men en fundering ang bruset, väldigt mycket fixed pattern noise i vissa bilder, lider verkligen 5D 3:an så mycket av det? Mvh /Pontus 0 Citera
D_Odell Postad 8 augusti 2016 Författare Postad 8 augusti 2016 Ja ljudet är vad det är, iPhone står för inspelningsmedie. Men bruset, då tänker du på de mörkare partierna? Det är dessvärre underexponerade bilder då jag lyft skuggorna tar tyvärr sensorn med sig vertikala sträck. Om du ser något annat säg gärna till så får jag titta närmare på det. AE stod för stabilisering, även fast jag körde med stativ så blir det smått jitter. Stabiliseringsfunktionen i Davinci är våldsamt dålig så AE/Premiere måste till. En annan fördel FD har över EF är dess fokusring, den är mångt mycket längre och det är bättre för att dra finjusteringar i skärpan. Därtill är de mjukare men ändå väldigt skarpa. Tack! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.