EzekielMartyr Posted March 9, 2005 Share Posted March 9, 2005 Jag har funderat lite på vilka "regler" eller riktlinjer man ska ha i åtanke när man mixar ljudet i en film för att sedan spela upp det på bio. Jag har gått ljudteknik i 2 år så jag kan allt det tekniska men jag antar att det finns speciella saker man bör tänka på för att det ska låta riktigt bra i en biosalong med professionell ljudutrustning. Finns det någon som har lite tips och råd? :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted March 10, 2005 Share Posted March 10, 2005 Det allra bästa är ju om man kan få tillgång till en mindre biograf där man kan prova att spela upp filmen ett par gånger för att gå tillbaka och rätta till fel. Generellt brukar jag hellre skära ganska mycket i allt under 40Hz och bara lägga vissa enstaka FX där, jag har ju noll koll på hur det egenligen låter där nere. Sedan tycker jag att man inte skall vara rädd för att ha det ganska dynamiskt, komprimera men mest för att knyta ihop olika paket. Men låt de vara bra drag och högt även volymmässigt när det skall vara det. När folk sitter i en biosalong är dom oftast där för att titta på filmen, och då anstränger man sig för att uppfatta vad folk säger. När någon viskar skall det inte ligga på -12dB utan våga ha det ganska ordentligt lågt. Om du vill mixa surround kan du göra enklare grejer utan att sitta och mixa i ett surroundsystem. Fast inte för mycket eftersom man inte är säker på hur det kommer att låta. Men vissa atmosfärer kan man spreta lite mer med tex. Är väl sånt här jag tänker på och kommer på nu :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts