Gå till innehåll

STORM (Kortfilm filmad på Panasonic GH4 med Kowa/Bell and Howell Anamorphisk adapter)


ericpe

Recommended Posts

Hej.

Ville bara visa upp min senaste kortfilm STORM.

 

http://i57.tinypic.com/eqaw4h.png

 

Jag gjorde även en liten bakom kulisserna/förklaringsfilm kring fördelen med 4K och anamorphiska objektiv.

 

Säg gärna vad ni tycker.

 

Mvh

Eric

Länk till kommentar
Share on other sites

Ser riktigt bra ut, speciellt scenerna med domedagsmolnen. Anamorfiska linsen ser också fin ut, har själv kollat på den tidigare på ebay men varit osäker på hur pass bra den är. Har själv en Century anamorphic lens med 1.33x squezz som funkar utmärkt och fördelen med den är att man slipper "dual focusing" som du nämner i behind the scenes videon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ser riktigt bra ut, speciellt scenerna med domedagsmolnen. Anamorfiska linsen ser också fin ut, har själv kollat på den tidigare på ebay men varit osäker på hur pass bra den är. Har själv en Century anamorphic lens med 1.33x squezz som funkar utmärkt och fördelen med den är att man slipper "dual focusing" som du nämner i behind the scenes videon.

 

Fett att du gilla den! Tack för de fina orden.

 

Har du några klipp med den Century 1.33x där man kan se ur den presterar. Är lite nyfiken.

 

Jag tycker att 1.33x är lite för lite squeez. Föredrar 1.5 eller 2x så man får så mycket som möjligt av looken :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, jag tycker också 1.33x är lite för lite, idealt för mig hade vart 1.5x, varken för lite eller för mycket men dom är rätt svåra att hitta. Måste dock nämna att det finns en hel del noise i din video, kanske komprimeringen på vimeo?

 

denna video spelade vi in med Century linsen på en panasonic gh3

https://www.youtube.com/watch?v=uV-BVi11icU

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, jag tycker också 1.33x är lite för lite, idealt för mig hade vart 1.5x, varken för lite eller för mycket men dom är rätt svåra att hitta. Måste dock nämna att det finns en hel del noise i din video, kanske komprimeringen på vimeo?

 

denna video spelade vi in med Century linsen på en panasonic gh3

https://www.youtube.com/watch?v=uV-BVi11icU

 

Angående noise. Visst, vimeo fular ju ner videorna en del, men jag tror i huvudsak är det du ser är pålagt film grain.

 

Det finns att ladda ner avscanningar av grynet från riktiga gamla 35mm filmrullar, som man sen kan lägga på sitt egna material.

Tanken är att på så sätt få ens egna digitalt filmade material att se mer ut som 35mm film.

 

Får du bra skärpa över hela bilden med den Century-linsen?

Sen är väl smaken som baken. Vissa kanske tycker det ser störande och fult ut. Jag älskar grynet i gamla filmer filmade på 35mm, och tycker att lägga på gryn på mitt material är ett fett tillvägagångssätt att efterlikna den looken :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...