Gå till innehåll

Kommentera min långfilmstrailer


ghijohansson

Recommended Posts

Jag har i sommar spelat in min första nollbudgetlångfilm. Nu har redigeringen hunnit så långt att jag fått ihop ett första utkast till trailer.

trailer till långfilmen "Mullan i Grönköping" on Vimeo

 

Vilken känsla tycker ni att trailern förmedlar till publiken?

 

Jag menar, jag vill ju att trailern ska ge samma känsla som själva filmen.

 

Ja, Grönköpings Veckoblad saknar invändningar mot att jag placerar min humor å deras ort.

 

Angående trailerns längd. Jag kollade trailers för elva svenska komedier som gått bra på bio de senaste åren, och medianlängden var 93 sekunder.

 

Ja, jag är väl medveten om filmens tekniska tillkortakommanden, och jag ska fortsätta rätta småfel. Inspelandet har gjort att jag lärt mig mycket samtidigt som skådespelarna fick en viktig merit till sitt CV. Så trots att jag inte är nöjd med filmens kvalitet så tycker jag det var väl använd tid.

 

Angående hur filmen skapades. Jag ägnade 500 timmar under två års tid till att skriva teaterpjäs. Sedan ägnade jag 100 timmar till att omvandla pjäs till långfilmsmanus. Inspelning tog så kort tid som 85 timmar trots att filmen är drygt 110 minuter lång. 20 % av inspelningstiden var jag ensam och som mest var vi 4 personer närvarande på inspelningarna. Min granne höll koll på kameran i de scener där jag var tillsammans med någon annan skådespelare framför kameran. Pga underbemanning tvingades jag använda mikrofonstativ i stället för mikrofonbom. Och just nu ser det ut som om 300 timmars arbete ska räcka för redigeringen.

 

Än är inget bestämt om distribution men när det gäller mina tidigare gjorda kortfilmer så har jag skänkt bort visningsrätten till lokal-TV-stationer, vilket gett 10,000-tals tittare per film. Så på något sätt fixar det sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har i sommar spelat in min första nollbudgetlångfilm. Nu har redigeringen hunnit så långt att jag fått ihop ett första utkast till trailer.

trailer till långfilmen "Mullan i Grönköping" on Vimeo

 

Vilken känsla tycker ni att trailern förmedlar till publiken?

 

Jag menar, jag vill ju att trailern ska ge samma känsla som själva filmen.

 

Ja, Grönköpings Veckoblad saknar invändningar mot att jag placerar min humor å deras ort.

 

Angående trailerns längd. Jag kollade trailers för elva svenska komedier som gått bra på bio de senaste åren, och medianlängden var 93 sekunder.

 

Ja, jag är väl medveten om filmens tekniska tillkortakommanden, och jag ska fortsätta rätta småfel. Inspelandet har gjort att jag lärt mig mycket samtidigt som skådespelarna fick en viktig merit till sitt CV. Så trots att jag inte är nöjd med filmens kvalitet så tycker jag det var väl använd tid.

 

Angående hur filmen skapades. Jag ägnade 500 timmar under två års tid till att skriva teaterpjäs. Sedan ägnade jag 100 timmar till att omvandla pjäs till långfilmsmanus. Inspelning tog så kort tid som 85 timmar trots att filmen är drygt 110 minuter lång. 20 % av inspelningstiden var jag ensam och som mest var vi 4 personer närvarande på inspelningarna. Min granne höll koll på kameran i de scener där jag var tillsammans med någon annan skådespelare framför kameran. Pga underbemanning tvingades jag använda mikrofonstativ i stället för mikrofonbom. Och just nu ser det ut som om 300 timmars arbete ska räcka för redigeringen.

 

Än är inget bestämt om distribution men när det gäller mina tidigare gjorda kortfilmer så har jag skänkt bort visningsrätten till lokal-TV-stationer, vilket gett 10,000-tals tittare per film. Så på något sätt fixar det sig.

 

Haha jag tyckte att något kändes bekant när jag läste sättet du skrev på. Så när jag kollade på din trailer så kände jag genast igen dig, du var ju med i Filip och Fredriks får vi följa med! :P Trailern var smått förvirrande, jag förstod inte riktigt vad du ville få ut av den :s Men den är fint filmad osv :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för kommentarer. Jag ska fundera vidare.

 

Ja, det stämmer att jag varit synlig med Filip & Fredrik. Först i "Får vi följa med?", sedan i deras tioårsjubileumsprogram i vintras.

 

Och jag förstår att du kände igen dig. Det har blivit mycket med Grönköpings psykiatriläkare.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Efter att ha fått ett antal högst olika kommentarer, både här och på annat håll, så beslutade jag mig för att skapa ny trailer. Den nya finns här

ny trailer till nollbudgetlångfilmen "Mullan i Grönköping" on Vimeo

 

Blev den bättre eller sämre än den förra?

 

Vad tycker ni om den nya? Liksom tidigare är all konstruktiv kritik välkommen. Då detta var min första nollbudgetlångfilm så har jag ej tidigare haft anledning göra långfilmstrailer, så jag är minst sagt ovan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för kommentar.

 

Angående grading, jag förstår, det var problem med belysning på en av inspelningsplatserna. Ska fundera på vad som går att byta ut.

 

Angående musik. Jag är så omusikalisk att filmen är utan musik. Vid behov har jag fågelsång, för att framhäva att handlingen utspelar sig en sommardag med vackert väder.

 

Vilket typsnitt föreslår du? Det normala inom film är ju att använda typsnitt utan serifer.

 

Menar du kortare sekvenser mellan varje avsnitt med min berättarröst? Eller menar du att sekvenserna med min berättarröst bör göras kortare?

Länk till kommentar
Share on other sites

Inga problem.

 

Vad gäller den första punkten, så tänkte jag mer på färgsättningen. Kanske kunde pillat lite med det.

 

Det är nästan ett måste med musik i filmer, enligt mitt tyckte. Blir ju rätt så tråkigt annars :)

 

Vet faktiskt inte, men jag tycker kantlinjen på typsnittet stod ut för mycket. Kanske kan ta bort kantlinjen? Sen kanske det är bra att bara visa titeln på slutet av trailern. Den poppar ju upp några gånger bara så där.

 

Jepp, kortare sekvenser mellan varje avsnitt med rösten.

Länk till kommentar
Share on other sites

När det gäller att grada filmen så har jag redan gjort vad jag kunnat. Men till framtida projekt funderar jag på att ladda ner gratisversionen av DaVinci Resolve.

 

Angående musik. Om du anade hur omusikalisk jag är så hade du förstått varför jag ej har med någon. :-(

 

När det gäller typsnitt så vet jag att Trajan är i särklass populärast i Hollywood. Kan ta en titt på det. Skulle bara ta någon enstaka timme att byta all text i både trailern och i själva filmen.

 

Kortare sekvenser mellan min berättarröst. Visst, jag funderar. Det ska gå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad gäller musik så rekommenderar jag varmt Premiumbeat eller Audiojungle.

Billig och prisvärd musik i alla möjliga stilar.

 

Personligen tycker jag väldigt mycket om typsnitten Proxima Nova och Bebas Neue.

Väldigt populära så vitt jag vet då de ständigt används inom både film- och bildkomposition.

 

Hoppas jag varit till någon hjälp :birp

Länk till kommentar
Share on other sites

När det gäller musik så fick jag för några år sedan kontakt med en person som lagt sin musik på Jamendo, för gratis användning. Han gillade att jag tog med hans musik i min film. Så det mest relevanta vore nog om jag åter tog kontakt med honom.

 

För den som inte är bekant med Jamendo. Det är en av flera hemsidor där man kan hitta royalty-fri musik. Och det kan vara givande att kontakta musikskaparna.

 

När det gäller typsnitt så har jag inte hunnit kolla om just Proxima Nova eller Bebas Neue finns i mitt redigeringsprogram. Men sent i går kväll kollade jag trailers för ett antal komedier, jag menar att jag kollade dem i första hand för att se vilket typsnitt de använde. Mitt redigeringsprogram har nog sisådär hundra olika typsnitt, så jag bör kunna hitta något likartat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag skapat en tredje version av trailer.

trailer nr 3 för "Mullan i Grönköping" on Vimeo

 

Som ni kan se har jag minskat antalet tillfällen då filmens titel syns i trailern. Och bytt ut en del av innehållet.

 

Angående typsnitt. Jag kollade trailers till ungefär 10 svenska komedier från de senaste åren. Det var stor variation i typsnitt. Sedan kollade jag typsnitt för ungefär lika många komedier från Hollywood. Det var mer enhetligt. Varpå jag gick igenom ungefär 100 typsnitt som jag redan har i min dator. Comic Sans MS, i fet stil, tyckte jag blev rätt likt de typsnitt som används i Hollywood.

 

Liksom tidigare är alla kommentarer välkomna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...