Joe Hill Postad 13 september 2014 Postad 13 september 2014 Jag brukar rendera ut mina filmer i Full HD, H264 och med en bitrate runt 22 när jag gjort kortare filmer med min Canon MARK II DSLR. Nu har jag filmat ett bröllop och brudparet vill ha allt filmat material cirka 2 timmar i en lång sekvens. Vilket format ska jag välja och vilka inställningar för att undvika att min processor brinner upp och får en giganstisk fil som inget program klarar att spela upp? De har önskemål att få filmen på en minnesticka och då sätter väl FAT formatet stopp vid filer större än 4,5 gig eller något sådant. Tacksam för svar. Jag har dvd brännare men saknar blu-ray läsare. 0 Citera
Peus Postad 13 september 2014 Postad 13 september 2014 Din processor lär inte brinna i första taget, och för att få ned storleken så skulle jag köra 2 pass och lägga målbitraten på 9 och topp på 18. Lär ta tid dock och datorn lär bli rätt varm etc, vill du få ner den kan du alltid rendera ut till ProRes eller DnxHD först och sedan coda om den filen. Hur som filen blir ändå större än 4gb. Så ang minnes-sticka kan du alltid omformatera den. Lämpligast format är isf NTFS vilket läses av både Mac och Win så väl som flertalet mediaspelare, dock fungerar skrivning endast för Windows om man inte har Paragon NTFS for Mac (kan jag rekommendera även om det är buggigt i bland och kan generera korrupta filer eller avbrutna överföringar vid överföring till eller från NTFS disk, dvs händer bara med Paragon NTFS for Mac aktiverat). Annars är ExFat också bra men ställer högre krav på att datorn eller spelaren är något nyare än de behöver vara för att palla NTFS samt så har ExFat enheter förmågan att tappa partitionsinformationen på Mac (dålig implementering av Apple). Lycka till, mvh /Pontus 0 Citera
Joe Hill Postad 27 september 2014 Författare Postad 27 september 2014 Din processor lär inte brinna i första taget, och för att få ned storleken så skulle jag köra 2 pass och lägga målbitraten på 9 och topp på 18. Lär ta tid dock och datorn lär bli rätt varm etc, vill du få ner den kan du alltid rendera ut till ProRes eller DnxHD först och sedan coda om den filen. Hur som filen blir ändå större än 4gb. Så ang minnes-sticka kan du alltid omformatera den. Lämpligast format är isf NTFS vilket läses av både Mac och Win så väl som flertalet mediaspelare, dock fungerar skrivning endast för Windows om man inte har Paragon NTFS for Mac (kan jag rekommendera även om det är buggigt i bland och kan generera korrupta filer eller avbrutna överföringar vid överföring till eller från NTFS disk, dvs händer bara med Paragon NTFS for Mac aktiverat). Annars är ExFat också bra men ställer högre krav på att datorn eller spelaren är något nyare än de behöver vara för att palla NTFS samt så har ExFat enheter förmågan att tappa partitionsinformationen på Mac (dålig implementering av Apple). Lycka till, mvh /Pontus Tackar för ditt svar, ska pröva detta. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.