Gå till innehåll

Elements VS Pro


anders10

Recommended Posts

Många hundra skillnader (det är ett helt annat program)...men:

 

Stöd för Professionella videoformat som XDCAM, DVCPro, XAVC, RED, Arri, etc

Stöd för flera tidslinjer öppna samtidigt, import/export av projekt till andra projekt

Traditionell Source/Record view (dvs två videofönster)

Väldigt många fler funktioner för redigeringen (trimfönster, trim under uppspelning, mm)

Helt 64-bit med stöd för 196Gb ram och kan använda upp till 48 CPU kärnor.

GPU acceleration med rätt grafikkort (= Väldigt sällan du behöver rendera)

Integration med After Effects

Export / rendering i bakgrunden via Adobe Media Encoder

Export till XML, AAF, OMF etc (används när du ska skicka projekt till andra program)

 

Största skillnaden märker man nog med GPU-accelerationen, dvs allt flyter och det är väldigt sällan rendering behövs.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Max_H :) Hoppades att du skulle vara vaken.. Funderar lite på att hoppa på CC ändå. 250 kr i månaden är ju ingen katastrof direkt. Tänkte att man kunde hyra det och köpt sig ett lite äldre After Effects eller CC fungerar kanske bara med den senaste varianten? Ska fundera ett tag på det! Man behöver aldrig tänka på att rendera då? Programmet sköter det helt själv eller? Testade Sony Vegas och där var renderingsprocessen en hel vetenskap. Absolut tvunget att vara född med en dator i handen för att förstå. På Elements trycker man på Enter, så går det igång av sig själv.

Tack också Tolin! Jag har Elements och har haft det i flera år nu. Och det kanske räcker för mig. Vet inte om jag behöver allt det där. Men som sagt, samtidigt är 250 kr i månaden är helt ok. 3000:- på ett år och då har men en ny version hela tiden med alla uppdateringar och allt samt support. Köpa Elements eller något annat lite enklare går på en tusenlapp ungefär.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt testa innan. Pro har en annan målgrupp och ställer andra krav på användaren. Så förbered dig på att plugga lite mer. Rendering/Export är en vetenskap, och bör vara för att man ska kunna anpassa den färdiga filmen till målgruppen. Det finns genvägar, men ofta tallar man på kvalitén.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som Kimster säger, prova först. Premiere Pro är för proffs och kräver en del kunskap även om en del i teorin är det samma som i Elements. En problem- och renderingsfri upplevelse ställer också vissa krav på datorn; CPU, ram, grafikkort och hårddisk.

 

Elementärt sett funkar det så här:

 

- Processorn läser filerna och avkodar klippen (snabb CPU är viktigt för AVCHD material t.ex.).

- Grafikkortet renderar/beräknar de flesta av effekterna.

- Gärna minst 8 eller ännu hellre 16Gb ram.

 

Ska "samarbetsfunktionen" Dynamic Link mellan PPro och AE fungera måste bägge vara av samma version.

 

Specar här: http://helpx.adobe.com/premiere-pro/system-requirements.html#Adobe Premiere Pro CC (2014) system requirements and language versions

(Dat KAN fungera med annan hårdvara men det är inte testat och officiellt godkänt, vilket i första han gäller grafikkortet)

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Stort tack för era svar. Ni har varit mycket hjälpsamma. Jag får nog nöja mig med amatörprogrammet ett tag till känns det som. Det var mest att en person sa till mig att man, bland annat har mycket bättre möjlighet att fixa till ljudproblem i Pro än vad man har i Elements + möjligheten att använda After Effects.

Ok, då vet jag att det måste vara samma version för att det ska fungera.

 

:) Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...