Gå till innehåll

Kortfilmsinspelning


FiveFeetUnder

Recommended Posts

Hej,

Är en trettioårig kille som har skrivit ett manus till en kortfilm jag önskar iscensätta. Har själv kamera/utrustning och redigeringsmöjligheter. Kan finansiera projektet själv förhoppningsvis då det inte är någon mastodontfilm. Dock har jag bristande erfarenhet inom filmbranschen och inga kontakter, så söker en medarbetare/inspelningsledare som kan bistå. Sju skådespelare behövs också. Viss ersättning kan utlovas men söker i första hand människor som liksom jag brinner för film och kan tänka sig att ställa upp och hjälpa till i varandras projekt.

Ska jag genrebestämma filmen hamnar den nog i dramakomedi.

Hör gärna av er om ni blir intresserade!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte tid att vara involverad i andra projekt i nuläget, men det är alltid kul att se nytt folk ge sig på att göra film, så jag bistår gärna med tips och råd. Fråga här på Voodoofilm eller kom förbi kontoret om du vill ha en pratstund. Skicka pm i så fall.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Schysst att du svarade. Jag känner mig rätt säker på det konstnärliga/berättartekniska men känner mig mer osäker på det rent praktiska och allt runtomkring. Här är några frågor:

*Vad kan vara skälig betalning att ge till skådespelare som ställer upp? Är det någon skillnad på sk professionella skådisar eller amatörer?

*Om man ska filma i och runt omkring en statlig myndighet ska man kontakta dom innan eller får man filma var som helst?

*Hur kan man distribuera filmen efteråt? Jag har hört att festivaler inte tar emot filmer som visats på nätet(youtube,vimeo) tidigare, stämmer det?

*Om man filmar i en folksamling och andra människor syns på bild kan man använda det i filmen utan oro att bli stämd eller att någon inte vill visa sig?

Länk till kommentar
Share on other sites

*Vad kan vara skälig betalning att ge till skådespelare som ställer upp? Är det någon skillnad på sk professionella skådisar eller amatörer?

Det beror på. När jag gör nollbudget-kortfilmer får ingen betalt, vare sig framför eller bakom kameran, även om jag så klart bjuder på käk. Nackdelen är förstås att man måste anpassa inspelningen till allas scheman så att ingen missar betalt jobb. Till saken hör också att då gör jag allt jag kan för att hålla nere inspelningstiden, som aldrig är längre än 8 timmar, och ser till att filmen snabbt blir färdig. När man ger betalt kan man kräva mer. Teaterförbundet har prislistor på sin hemsida, men då förutsätts att man har full finansiering.

 

Till viss del är det en samvetsfråga. Det kommer alltid att finnas folk som är villiga att ställa upp gratis på icke-kommersiella projekt, och det är inget konstigt med det. Om man har råd att ge lite betalt, säg en femhundring per dag, så är det naturligtvis bra. Och vill du ha proffs förväntar de sig som regel mer. Se Teaterförbundets hemsida.

 

Om man ska filma i och runt omkring en statlig myndighet ska man kontakta dom innan eller får man filma var som helst?

 

Om du är på allmän plats är det bara att köra på, men du skriver också "i" en myndighet. Om du skall vara inne hos någon är det bäst att ha lov i förväg, annars kan de köra ut dig när som helst.

 

Hur kan man distribuera filmen efteråt? Jag har hört att festivaler inte tar emot filmer som visats på nätet(youtube,vimeo) tidigare, stämmer det?

 

Ja och nej. Det varierar beroende på festival. Du får läsa deras respektive regler. Nätet är annars det klart bästa sättet att distribuera film idag.

 

Om man filmar i en folksamling och andra människor syns på bild kan man använda det i filmen utan oro att bli stämd eller att någon inte vill visa sig?

 

Det är ofarligt. Den enda gången du behöver deltagarnas medgivande är om du gör reklamfilm. Ditt största problem om du filmar i en folksamling är att folk kommer att titta in i kameran...

 

Jag hoppas att svaren hjälpte.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...