Gå till innehåll

Hi8 till datorn?


cruise

Recommended Posts

Jag antar att du inte har Firewireanslutning på din kamera...

 

Det allra bästa är om du kan få tag i en kamera med Firewire som du kan koppla mellan din kamera och en dator (med Firewireanslutning). På detta sätt blir det lägst kvalitetsförlust. Enklast sen är att bränna ut filmen som DVD.

 

Alla kameror har inte genomgång för RCA/SVHS->Firewire, men många har det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har iof aldrig sett en analog kamera med firewire, men annars finns det kort att köpa till datorn.

Kan inga lite dyrare kort, men för en budgetstudio så har Pinnacle videograbber-kort som visst ska vara hyggliga.

Dom jag sett so far tar bilden via Composite, men gissar att det finns fler varianter.

 

Även om sen man skulle få tag i en HI8 med FireWire så beror fortfarande kvalitetsförlusten på om kamerans interna DAC är bättre än ett datakort. Det kan man inte ge sig fan på.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag är helt nöjd med Digital8, där får man ut Hi8 och video8 via FireWire, med suveränt resultat, har noga studerat bilderna vid överföring till datorn, både mastern och kopian är identiska, men dock innebär det alltid en lite förlust vid all slags konverteringar. Jag skulle satsa på FireWire före en massa analoga kort.

 

Sen undrar jag varför alla klagar på att det blir sämre konverteringar med kameror. Jag ser ingen skillnad på en dyr DVCAMbandare och en billig DVkamera när man jämför analoga konverteringen. Jag är väldigt nojig vad gäller kvalitet, jag vill ha det bästa. Jag ser FireWire i Digital8an som bättre lösning än de analoga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo alltså, jag menade inte att det MÅSTE vara sämre i kameran eller kortet, bara att man inte kan garantera det åt något håll!

Med dom sakerna jag arbetat med så har det aldrig gått att generellt säga att den eller den saken är bättre bara för att det är externt/internt.

Bästa exemplet jag kan ge just nu, med tanke på att jag är ljudtekniker, är en DAT.

Inget säger att ett ljudkort på 16 bitar är bättre än en DAT:s interna konverteringar eller vice verca, enda sättet att veta är att testa :-)

Senast jag testade så var faktiskt ljudet lika bra som mitt DSP Factory-system, vilket bara betyder att man kan göra som man vill & endå lita på prylarna :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Enligt vad jag har hört brukar fasta maskiner vara bättre än datorer, ett ljudkort i 16 bitar kan vara sämre än DAT. Men med en DATbandspelare vet man att det är bästa man får. Men kan ha fel. Det är lite sisådär när det gäller i datorn tror jag. Det ska vara en maskin som inte är ansluten till datorn som gör konverteringen, mina erfarenheter tycker jag så i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Well, bara om man jämför med vanliga sketna konsumentkort, exempelvis SoundBlaster, men dom har inte på långa vägar samma målgrupp som en DAT, alltså går det inte att jämföra med dom.

Däremot med proffskort för folk som jobbar med det så är det en annan sak.

DAT:arna har aldrig det bästa som går att få tag i, dom har kort & gott dom AD/DA som kommer från fabriken, vare sig mer eller mindre. har hört dom som låtit väldigt bra, & har hört dom som inte alls låtit bra.

Gäller all maskinvara, data som fristående.

Själv arbetar jag i stort sett bara på kort över 10000 kronors klassen, & det är få maskiner som kan hävda sig mot de flesta sånna, dom som gör det spelar i exakt samma division.

Har man dessutom ett äkta Pro Tools-system, så är det halvt omöjligt :-)

 

Den bästa DAT jag testat än så länge är Fostex bärbara PD-4, den lär väldigt bra men ligger på ungefär 45.000:- ny.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...