Gå till innehåll

Canon + exponering


dr_krupp

Recommended Posts

Ett spörsmål angående exponering med Canon MV300 kontra MV400.

Jag har båda kamerorna (eller snarare hade, jag sålde 300'an nyligen). Men det verkar skilja på en dum detalj.

 

Canon MV300

Exponering

+ - 11, i steg om 1 (funktionen heter Exposure Lock)

Vad jag än ställer in den på, behålls just den exponeringen. Om jag ställt i -5 för att få en mörk bild, och pekar på en stark lampa, blir det alldeles vitt i bilden. Precis som det ska.

Slutartiden går inte att ändra när exponeringen är låst.

 

 

Canon MV400

Exponering

+ - 2.0, i steg om 0.25 (här heter funktionen "AE" - Automatic Exposure)

Om jag likt exemplet ovan, ställer in på typ -0.5 (för en mörkare bild) och pekar på en lampa, ställer den ändå in sig efter det starkare ljuset, och "anpassar" sig så att lampan syns.

Slutartiden går att ändra medan exponering är "låst", men det hjälper inte vilken slutartid jag väljer. Kameran ändrar ändå sig själv om något

ljusstarkt kommer in i bilden. Herregud.

 

Enda vitsen med funktionen som jag förstår det, är att man kan ställa

exponeringen för den aktuella bilden, men inte låsa den. Det verkar ju

värdelöst.

 

Någon som har den blekaste om varför MV400'an beter sig på detta viset? Betyder det att 300'an har manuell exponering, medan 400'an har automatisk? Och varför väljer man bort en sån funktion? Finns det nån fördel med automatik (i det här fallet "låtsas-låst exponering" )

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej.

 

Jo, på 400'an går det att justera slutartiden medan man har "låst" exponeringen, men det verkar inte ha någon betydelse. På 300'an går det inte att ändra slutartiden ( Shutter: --- ) när exponeringen är låst.

Länk till kommentar
Share on other sites

dr_krupp,

 

Jag lånade hem en begagnad Canon MV430i härom veckan för att testa den inför ett eventuellt köp. Jag har inte undersökt fenomenet på någon djupare nivå, men minns att jag också höll på att experimentera med slutartiden och iaktog samma problematik som du.

 

Får jag passa på att fråga vad du tycker om kameran i övrigt? Den är begagnad, köpt 2001 men bara använd en gång. Inte mer än 5000 kr är vad jag ställt in mig på. Vad tror du?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Hej Helgee.

 

Jag var riktigt nöjd med Canon MV300. Det var därför jag valde samma fabrikat och serie när jag bytte upp mig lite grand (400an har analog in). Dock blev jag som sagt lite konfundersam över just detta med exponeringen. Jag har inte råkat ut för tillfällen då jag fått problem bara pga det ... det var när jag testade lite för mig själv som jag upptäckte det.

 

Hur som helst. Jag har ingen större erfarenhet av andra kameror. Men jag tycker Canon's kameror (300, 400) är riktigt behagliga att använda, bra komfort och enkla inställningar. Jag funderar faktiskt på att byta till Canon MV650i när den nu dyker upp (22x zoom bl.a).

 

5000kr för MV430? Bra pris tycker jag. Helt klart.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...