Gå till innehåll

Flimrande stillbilder


bärran

Recommended Posts

Hej

Jag håller på att göra ett filmspel med mestadels stillbilder i Adobe Premier Pro. Problemet är att en del stillbilder flimrar irriterande mycket när jag tittar på dem i TV:n. Går det att komma åt på något sätt. Är det någon som har erfarenhet av detta problem?

tacksam för svar

Bärran

Länk till kommentar
Share on other sites

Att göra dom två frames lär inte förrändra mycket som jag ser det.

Intelacingens båda fält ingår ju trots allt i samma frame.

 

vad jag däremot funderar på, har du valt valet "Optimize Stills" när du renderade ut filen?

Du sa dessutom att det bara var vissa bilder som flimrade? Vissa färger verkar ha större tendens att flimra på en vanlig 50Hz-TV, vad exakt är det för bilder du har problem med & hur är färgbalansen på dom?

har du möjlighet att visa nån av dom här? Skulle vara lättare att ge förslag om jag kunde se bilden & testa själv med min egen dvd.

 

Du kan även göra ett försök att rendera filen som Progressive till DVD-MPEG2 & se vad som händer. Så som interlacingen är uppbyggd så BORDE det inte spela så stor roll, men du förlorar ju inget på att testa, ibland kan man bli överraskad :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Peter R]I Premiere 6.X kan du markera klippet, högerklicka och välj "Video options" och sedan välj "Flicker removal". Det borde vara ungefär samma på Pro.[/citat]

 

tack för ditt förslag.

Jag har testat ditt förslag, det ser ut att funka på de flesta bilder. En del flimrar fortfarande - men mindre. Jag skall göra lite flera tester.

Bärran

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Att göra dom två frames lär inte förrändra mycket som jag ser det.

Intelacingens båda fält ingår ju trots allt i samma frame.

 

vad jag däremot funderar på, har du valt valet "Optimize Stills" när du renderade ut filen?

Du sa dessutom att det bara var vissa bilder som flimrade? Vissa färger verkar ha större tendens att flimra på en vanlig 50Hz-TV, vad exakt är det för bilder du har problem med & hur är färgbalansen på dom?

har du möjlighet att visa nån av dom här? Skulle vara lättare att ge förslag om jag kunde se bilden & testa själv med min egen dvd.

 

Du kan även göra ett försök att rendera filen som Progressive till DVD-MPEG2 & se vad som händer. Så som interlacingen är uppbyggd så BORDE det inte spela så stor roll, men du förlorar ju inget på att testa, ibland kan man bli överraskad :-)[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=bärran][citat=Christian van Caine]Att göra dom två frames lär inte förrändra mycket som jag ser det.

Intelacingens båda fält ingår ju trots allt i samma frame.

 

vad jag däremot funderar på, har du valt valet "Optimize Stills" när du renderade ut filen?

Du sa dessutom att det bara var vissa bilder som flimrade? Vissa färger verkar ha större tendens att flimra på en vanlig 50Hz-TV, vad exakt är det för bilder du har problem med & hur är färgbalansen på dom?

har du möjlighet att visa nån av dom här? Skulle vara lättare att ge förslag om jag kunde se bilden & testa själv med min egen dvd.

 

Du kan även göra ett försök att rendera filen som Progressive till DVD-MPEG2 & se vad som händer. Så som interlacingen är uppbyggd så BORDE det inte spela så stor roll, men du förlorar ju inget på att testa, ibland kan man bli överraskad :-)[/citat][/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...