Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej på er.

Jag är ny på premiere pro och stötte på problem direkt... Jag har en film som jag filmat med mobilen som jag ska redigera i premiere pro.

Om jag bara spelar upp filmen direkt från finder så är allt ok med ljud och bild, men när jag lägger till den i timelinen i premiere så synkar bara ljudet en liten stund och sedan blir det fel. Det hamnar liksom efter.

Vad händer?

/Bondmoran

Posted

Kollar jag spec på samsungs hemsida så står det så här:

Videoformat Format: MP4, M4V, 3GP, WMV, ASF, AVI, FLV, MKV, WEBM Codec: MPEG4, H.263, H.264, VC-1, VP8, WMV7 / 8, MP43, Sorenson Spark, HEVC

Videoupplösning UHD videouppspelning (4 K)

Video bildfrekvens 60 fps

Ljudformat Format: MP3, M4A, 3GA, AAC, OGG, OGA, WAV, WMA, AMR, AWB, FLAC, MIDI, XMF, MXMF, IMY, RTTTL, RTX, OTA MP3, AAC, AAC+, eAAC+, AMR-WB, AMR-NB, Vorbis, FLAC, WMA, WAV

Posted

Ok, lite uppdatering då.

Nu testade jag att helt enkelt ändra speed/duration på bara ljudklippet. Jag ändrade till 100,2 och då blev ljudet perfekt :-D

MEN....

När jag exporterade filmen för att lägga den på youtube så blev resultatet precis lika fel som innan... SUCK!!

Gjorde jag något fel i inställningarna som gjorde att det blev fel? Går jag till projektet i premiere så är inställningen kvar och det låter bra men efter exporten så är det fel igen.

Jag använde dessa inställningar när jag exporterade:

(drar mer allting för säkerhets skull)

Export Settings:

Format: H.264

Checkboxes Export Video and Export Audio

Basic Video Settings:

Width: 1,920

Height: 1,080

Frame Rate: 23.976

Field Order:Progressive

Aspect: Square Pixels (1.0)

TV Standard: NTSC

Profile: Main

Level: 5.1

Checkbox Render at Maximum Depth

Bitrate Settings

Bitrate Encoding: VBR, 2 pass

Target Bitrate [Mbps]: 10

Maximum Bitrate [Mbps]: 40

Checkboxes Use Maximum Render Quality and Use Previews

Basic Audio Settings

Audio Codec: AAC

Sample Rate: 48000 Hz

Channels: Stereo

Audio Quality: High

Bitrate Settings

Bitrate [kbps]: 320

Advanced Settings

Precedence: Bitrate

Posted

Jag skulle prova göra om orginalklippen i ett annat transcoder-program, typ Handbrake motsv. Sen in med det i Premiere. Detta för att testa om det får bort ev. VFR som Premiere har svårt med. Sitter du på Mac kan du prova köra det igenom iMovie.

Posted

Jag testade nu att öppna filmen i imovie, skapa en film, gjorde inga ändringar utan bara valde "dela" och sedan "som fil". Denna filen öppnade jag sedan i premiere och då står det att den är 25fps... Så den biten hade ju ändrats. Men nu var ljudet inte bara någon sekund fel utan ljudet låt galet mycket före. Det stämmer första sekunderna men sedan blir det bara värre och värre. När ljudet är slut så är det fortfarande ca 30 sekunder kvar av klippet.

Helt skumt!!

Spelar jag upp det med quicktime så är allt ok däremot.