lobbamobba Postad 27 mars 2014 Postad 27 mars 2014 Verkar lurigt att få ett rakt svar angående korten. Jordan från The Camerastore hävdar att 95MB/s Sandisk funka för 100 Mbit. De som skrivit testet nedan hävdar att det inte funka alls. För övrigt har Trancend lanserat ett kort som ska funka till ca halva priset av Sandisk kommande Class-3 280MB/s. Kanske köper ett Micro P2 bara för att ha något och sedan avvakta och se vad de stora massorna kommer fram till. "Regard*ing mem*ory cards, we were ALSO test*ing a pre-production ver*sion of a San*Disk. The GH4 didn’t like the San*Disk 95mbs SDXC that we always use with our Blackmagic’s Pocket Cin*ema Cam*era. To spice things up a bit more, we had to use a beta SDHC II 280mbs 32GB card pro*vided by San*Disk. I hope that once the cam*era ships, it will take “stan*dard” SD cards, but they won’t come cheap. Shoot*ing 4K @100mb/s 30p on a 64GB card will give you about 29 min*utes of shoot*ing time. So we are look*ing at three to four cards per shoot at $150 each. All things con*sid*ered, I’d get Pana*sonic 64 GB microP2 cards. If you have a bet*ter sug*ges*tion please send me a tweet. This extra bud*get con*sid*er*a*tion of $450-$600 doesn’t even include hard dri*ves for stor*age and back*ups. Defin*i*tively a G-RAID 4TB Dual Thun*der*bolt drive is the way to go." Källa 7 things we discovered after shooting 4K with the GH4. You won 0 Citera
lobbamobba Postad 27 mars 2014 Postad 27 mars 2014 Verkar lurigt att få ett rakt svar angående korten. Jordan från The Camerastore hävdar att 95MB/s Sandisk funka för 100 Mbit. De som skrivit testet nedan hävdar att det inte funka alls. För övrigt har Trancend lanserat ett kort som ska funka till ca halva priset av Sandisk kommande Class-3 280MB/s. Kanske köper ett Micro P2 bara för att ha något och sedan avvakta och se vad de stora massorna kommer fram till. "Regard*ing mem*ory cards, we were ALSO test*ing a pre-production ver*sion of a San*Disk. The GH4 didn’t like the San*Disk 95mbs SDXC that we always use with our Blackmagic’s Pocket Cin*ema Cam*era. To spice things up a bit more, we had to use a beta SDHC II 280mbs 32GB card pro*vided by San*Disk. I hope that once the cam*era ships, it will take “stan*dard” SD cards, but they won’t come cheap. Shoot*ing 4K @100mb/s 30p on a 64GB card will give you about 29 min*utes of shoot*ing time. So we are look*ing at three to four cards per shoot at $150 each. All things con*sid*ered, I’d get Pana*sonic 64 GB microP2 cards. If you have a bet*ter sug*ges*tion please send me a tweet. This extra bud*get con*sid*er*a*tion of $450-$600 doesn’t even include hard dri*ves for stor*age and back*ups. Defin*i*tively a G-RAID 4TB Dual Thun*der*bolt drive is the way to go." Källa 7 things we discovered after shooting 4K with the GH4. You won 0 Citera
StenR Postad 12 april 2014 Postad 12 april 2014 Vad tror ni om lowlight-egenskaperna med gh4? Hur är den jämfört med 5D3? Jag vill ha en riktigt ljusstark bild men hag har ju Canon-prylar nu och måste jag skaffa dyra Voigtländer-gluggar med gh4 för att få samma ljusstyrka som jag får med Canon så kanske jag t o m sparar pengar på att skaffa en C100! Fast då får jag inte 4k förstås. Och om någon säger att det bara är att skaffa en Metabones adapter så svarar jag att det finns ingen än för EF->m43 och även om det fanns så kanske det inte funkar så bra med det glas jag har. 0 Citera
StenR Postad 13 april 2014 Postad 13 april 2014 Tack för bekräftelsen om optiken Oller Visuals. Får se om Canon till slut kommer med ett svar på 4k-vågen (och sänker priserna på 2k), jag läste någonstans att Panasonic brukar vara först ut med något nytt, sen kommer Sony med något häftigt men inte riktigt rätt och sist Canon som då får till det bra. Jag hade ju hoppats på en Canon C50 dvs en riktigt ljuskänslig videokamera då jag redan har en stillbildskamera men 4k dslr rör ju till hela Canons strategi. Eller kanske någon gör någon en skitbillig ljusstark ef/m43-adapter och sen skaffar vi alla gh4... 0 Citera
lobbamobba Postad 13 april 2014 Postad 13 april 2014 t so much. Jag har avbeställt GH4 tills vidare då ryktena kring Panny/Olympus . Vilka rykten? Lowlight är riktigt bra på Gh4, iallafall de videos jag sett både på tuben men framförallt laddat ner i orginalformat. Segt om man har mycket glas men det är inte mycket att göra, antingen stanna hos canon eller sälj dem och köp motsvarande begagnat av någon annan. Det finns EF speedbosters för ca 900 kr men av andra märken. De funkar bara på helmanuella objektiv så om du sitter inne på riktigt bra cinema objektiv är det lugnt. Hur som haver kanske Canon kommer med något svar snart, den som lever får se. Om det blir skarpare är jag tveksam till eftersom fullformat generellt alltid är suddigt i jämförelse med mindre sensorer, kolla bara på AX100. Så det beror ju på vad man önskar tex skärpa vs dof. Men om de ska svara upp rent specmässigt mot Panasonic, Sony och BMD så krävs det i princip 1080p 120fps, 60fps i 4K, 10bit intern inspelning, ingen RS och hög DR. Detta tror jag inte en sekund på men Canon brukar ju leverera på andra sätt. C100 är ett bra exempel, undermålig redan vid release men en fantastisk kamera som jag gladeligen skulle köpa om den gick ner lite i pris och den säljer ju som smör. Specs är helt enkelt inte allt. Det som är bra med alla dessa kameror är iallafall att vi får fler att välja mellan och beggpriserna rasar, det enda som tar stryk är miljön. 0 Citera
j3n5 Postad 14 april 2014 Postad 14 april 2014 Är det någon som har koll på hur Metabones Speedbooster funkar på 4K? 0 Citera
lobbamobba Postad 14 april 2014 Postad 14 april 2014 Är det någon som har koll på hur Metabones Speedbooster funkar på 4K? Den här är gjord med bland annat speed boostern, kanske kan fråga honom vilka klipp det var. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.