Jump to content

Recommended Posts

Posted

hej, här har ni en ny idiot på forumet.

det är nämligen så att jag tänker köpa till ett nytt batteri till min lilla och enkla sony dcr-trv 33 och det ska vara ett som klarar något mellan 8-15 tim(utan något som drar extra av batteriet då, dvs).

det infolithium-batteri jag har nu ligger på mellan ca 80-100 min och är märkt med ett (M) på sig. jag antar att det står för Medium i detta fall, med tanke på att det finns andra som är märkta med (S) och (L). nu till frågan;

passar min kamera enbart till M-batterier eller klarar den av batterier som är märkta med L också? definerar S/M/L själva storleken på batteriet?

hursomhelst, jag skulle tacka och buga väldigt om någon fann ett infolithium-utbud på nätet där det finns batterier som räcker något mellan ca 8-15 tim.

nu till belysningsdelen;

om jag köper en belysning som sitter i skon, hur gör jag då för att kunna ha både mikrofon och belysning ikopplad till kameran samtidigt? jag är lite dålig i huvudet och kan därmed inte tänka. :/

tack på förhand.

Posted

Det är fint att vara ödmjuk men du behöver inte ursäkta dig hela tiden!

Jag är ingen batteriexpert men du vill ha ett batteri som är nästan 8 gånger så kraftfullt som det du har nu?

Du får nog köra flera batterier.

Till min Canon har jag det näst starkaste batteriet ochd et räcker i 3-4 timmar om jag inte har öppet LCD:n, men jag har ändå två mindre batterier som räcker 2-3 timmar när jag inte har LCD.

Ska du köpa ett batteri så ska det väl vara ett Sony.

Angående din andra fråga:

Jag har sett att man kan köpa en liten flummig sak som gör det möjligt att sätta fast två tillbehör på kameran, det blir som en extra tillbehörssko helt enkelt.

Posted

Hej. Kolla i din manual... Kanske står något om batteri typen... Men annars finns det att köpa på (exempel) Kjell&c:o alla möjliga batteri! ta me dig ditt eget och kolla modell nummert! S,M&L låter ju som storlekar, men förstår inte varför dom skulle märka batterierna med det?. Och nej du kan inte ha en lampa och mick (som skall sitta på tillbehörs skon) samtidigt! Men kör med en vanlig kondensator mic med batteri & plugga in i mic in-gången, så funkar det perfekt!

Mvh/ Martin L

Posted

Tjena jag tänkte att det kanske vore bra med lite mer detaljerad info om batteriet i alla fall. Jag äger själv en trv-33 och har den som andrakamera. Funkar bra tycker jag.

Nu till själva detaljerna... Värsta batteriet heter NP-QM91D och räcker riktigt länge... typ mer än 400min om jag inte minns fel. Batteriet kostar 1614kr på cyberphoto.se.

Annars kan du ta en titt på begagnatmarknaden för jag köpte det batteriet, en mic och en vidvinkellins av en kille som skulle sälja en annan videokamera på blocket. Jag betalade 2000 för allt och batteriet var i toppskick.

Till min nya kamera skulle batteriet kosta 1900 här i sverige så jag tog en titt på ebay och hittade en kille i england som sålde nytt originalbatteri för 650kr och jag fick det efter 2-3 dar när jag hade betalat. Var lite försiktig och kolla runt lite på ebay innan du köper för det finns oseriösa säljare men för mig gick det skitbra och det var ju ganska mycket billigare.

Lycka till

Posted

[citat=asbfo]

om jag köper en belysning som sitter i skon, hur gör jag då för att kunna ha både mikrofon och belysning ikopplad till kameran samtidigt? jag är lite dålig i huvudet och kan därmed inte tänka. :/

tack på förhand.[/citat]

Köp inte en belysning till skon, (Det blir svå svårt att gå då.) utan köp en pannlampa och fäst runt det lite dåliga huvudet, så kan du ha mikrofonen på kameran och alla blir glada. :)

(Fy fan vad tråkig jag är, men jag kunde inte låta bli. Jag har det lite trist på jobbet just nu ;) )