Jump to content

Collage, En Film Om Internetmobbing (Internet-Release!!!)

Recommended Posts

Posted

Här är den, hela novellfilmen Collage.

(HD och fullskärm rekommenderas)

Kortsynopsis:

Benjamin, en pojke i nian på högstadiet, plågas av sina skolkamrater, både på internet och i verkligheten. Utan stöd eller förståelse från sin omgivning dras Benjamin ner i ett mörker byggt att hämndlystnad och galenskap.

Med filmen vill vi uppmana till tankar och diskussioner kring skolan, mobbning, internet och väggarna mellan generationerna.

Filmen är 46 minuter lång, och har tagit två och ett halvt år att genomföra.

Jag hoppas att ni kommer uppleva filmen lika spännande och gripande som den var för mig att skapa.

Mycket nöje!

Posted

Tack Fesley!

Vad underbart roligt att höra! Och stort tack för att du så fint går in på detalj, jag blir mycket glad över detta. De två och ett halvt år jag spenderat känns värda ansträngningen.

Det är roligt att du kommenterar den skakiga kameran. Tanken med det handhållna bildspråket var att efterlikna de tusentals internetklipp som är inspelade med mobiltelefoner i skakiga händer. I de första versionerna var även långa tagningar ett fokus, för att fånga känslan på riktigt. Men på grund av tidsmässiga själ var de tvungna att klippas ned i den slutgiltiga versionen. Det finns dock några godbitar kvar som jag är mycket glad över. Men just de ställena du pekar ut är det möjligt att det blev ett "skak" för mycket.

Också roligt att du berömmer roller och manus, då casting och manusbearbetning var något vi la oerhört mycket tid på. Jag har lärt mig att det är en otrolig fördel ifall man kan repa tillsammans med skådespelarna så mycket det bara går innan inspelning, i alla fall när det kommer till amatörskådisar. Man sparar så mycket tid, och får reda på så mycket om huruvida manus fungerar.

Återigen tack får din respons! Att vi fortsätter kan du hoppa och och sätta dig på. Jag har även gjort filmen nedladdningsbar på min hemsida Timeweaver , där man även kan ladda ner en lärarhandledning och ett diskussionsunderlag till filmen. Förhoppningen är att filmen ska användas i skolor, kommunstyrelser och i andra sammanhang när man ska arbeta med mobbning, internet och generationsklyftor!

• 3 weeks later...
Posted

Vad roligt! Absolut! Det är fortfarande mycket arbete med denna filmen, men parallellt ansöker jag om stöd för nya projekt! Jag återkommer gärna när jag har lite mer matnyttig information!

Det låter ju underbart! Tusen tack ska du ha!