jåsef Postad 20 november 2013 Postad 20 november 2013 Hej, ska spela in en intervju i eftermiddag och ska använda ett trådlöst system, vad för inställning ska jag ha på kameran; mic, line, 48v? Samt finns det något annat jag bör tänka på vid inspelning med trådlösa myggor? 0 Citera
Pace Postad 20 november 2013 Postad 20 november 2013 Gjorde titeln lite mer innehållsrik, från "Snabb enkel fråga!". 0 Citera
Jesper Magnusson Postad 20 november 2013 Postad 20 november 2013 Vad för inställning du behöver beror på vad den trådlösa mottagaren matar ut, men det är antingen mic eller line, och ingen 48V. Vad använder du för system? Gå in på mottagaren och se om den har en inställning för "AF out", "output" eller liknande, och testa dig fram (vissa har en knapp eller ratt någonstans istället för i menyn). I övrigt, se till att sätta myggan ungefär mitt på bröstet, helst synlig utanpå kläderna (det är en massa krångel att gömma den om det inte är nödvändigt), och ha inte kabeln för spänd. Kolla vilken typ av upptagningskaraktäristik det är på myggan, dvs om det är en omni eller kardioid. om det är en kardioid tar den upp ljud framifrån men inte bakifrån, och du måste då vara noggrann med att den pekar mot munnen. De flesta myggor är dock omni, vilket betyder att de tar upp ljud lika bra från alla håll, och det spelar ingen roll hur den är riktad. Lycka till! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.