anders10 Posted November 7, 2013 Posted November 7, 2013 Hej! Undrar om någon kan ge mig ett bra tips på hur jag får fram tillbakablickskänsla.. Menar inte som effekten gammal film där det blir svart vitt och en massa skrap, utan att man direkt ska förstå att personen ser tillbaks ett par år i tiden. Från nu till för typ 5 år sedan. Någon sorts färgskiftning men hur? Har testat att ändra lite men tycker inte att det blir någon direkt sluss till att det ska vara tillbaka blick :) Någon som har tips? Använder Premiere Elements 12 Tacksam för alla svar/ Anders 0 Quote
maxbrand Posted November 7, 2013 Posted November 7, 2013 Jag anser att effekter för att visa att det är en annan tidslinje är helt överflödiga och i de flesta fallen bara tar bort från kvalitén istället för att förbättra en film. När du har hopp i tiden kan man ju antingen vänta med att berätta det för att överraska publiken eller skapa annan effekt. Dock finns det självfallet tillfällen där man från början vill visa att det är olika tid. Detta kan göras på oändligt många sätt och borde anpassas för varje situation. T ex i 12 years a Slave som jag såg igår så skapade Steve McQueen en enorm kontrast mellan huvudkaraktärens liv i filmens "nutid" och filmens "dåtid". Detta är självklart lättare att göra när man har en karaktär som går från adel till slav, men ofta kan liknande metoder användas i alla fall. För att föränkla idén. Ge en stark kontrast mellan karaktären i de olika delarna av tidslinjen. Annars kan man ju helt enkelt slänga upp en text som säger tiden för första scenen i tid 1 och första scenen i tid 2 eller en text "tre år tidigare". Hur som helst tycker jag att du ska experimentera lite och kolla/tänka på hur filmer du sett gjort det. 0 Quote
Tolin Posted November 7, 2013 Posted November 7, 2013 Tillbakablickseffekten börjar redan under produktionen. Sänk kameran - Ge publiken lite mer av ett grodperspektiv, lite som att de blivit yngre och behöver se upp på karaktärerna. Mer flytande kamera i kontrast mot axelburen eller statisk kamera är också något som använts flitigt, just för att ge lite mer av en svävande drömkänsla. Mycket bakljus är ett annat trick. Filter kommer i efterhand mer för att slå huvudet på spiken. 0 Quote
Max_H Posted November 7, 2013 Posted November 7, 2013 Bloom kan ju möjligen fungera. Skapas enklast via FilmLooks effekterna som medföljer (Ex "Dreamy"). Men annars kan du köra Formulär 1A knepet och göra en kopia av ditt filmklipp och lägga kopian på spår 2 (ovanför originalet). På kopian lägger du ex effekterna Ljus/Kontrast (gör bilden ganska ordentligt ljus), snabb oskärpa (ca 30-40) och sen ändrar du blandningsläget till ex Hårt Ljus. Du kan också prova att överdriva färgerna på översta lagret. 0 Quote
anders10 Posted November 7, 2013 Author Posted November 7, 2013 Tack alla för era svar! Är jätte tacksam för det. Som vanligt är det Max_H som räddar mig.. :) I alla fall är det va du skrev som verkar vara rimligt att uppnå. Får det mesta är redan inspelat så kan inte göra mycket åt vinklar och stabilitet nu i efterhand. Men man lär så länge man lever så kan ju tänka på det till nästa gång. Menar rimligt att uppnå för jag kan trixa lite mer själv nu med dina tips. Låter vettigt det där med ljuset! Det är en person som har råkat ut för en olycka och drömmer sig tillbaks, så därför behöver det inte kännas som speciellt långt tillbaks i tiden. Och det behöver inte vara någon direkt utpekad effekt utan en liten hint.. så håller med maxbrand. Det kan sabba mycket med. Men som sagt, stort tack/Anders 0 Quote
Recommended Posts