Jump to content

the joker lights on the wall - canon 70D test video

Brad Fridell

Recommended Posts

hej, min första video jag någonsin gjort så att det ska vara som en video så att säga.

tyvärr har ja bara moviemaker att leka i då datan knappt klara av alla andra program.

har använt en Canon Eos 70D med EF-S 18-135/3,5-5,6 IS STM

filmade i 1920x1080p 30fps

ge mig gärna kritik och tips, vill jättegärna lära mig mera om filmning och tekniken att bli duktig på det :)

• 1 year later...

har en fråga ang mitt egna klipp här. har fått så många dislikes på youtube så jag valde att ta bort likes delen för första gången på ett klipp.

va kan anledningen va, ja personligen tyckte att det va ett bra test för o va första gången man äns höll i en filmkamera/dslr med filmfunktion.

eller har ja missförstått va det är folk dislikar

Kanske du har trampat lite på helig mark när du använder Jokern och fanatiska Batman fans blir upprörda? Att din film dessutom börjar rätt så lovande, utan att fortsätta fullprofessionellt kan också få någon att uppleva som om du stulit två minuter av deras liv.

Det är väl helt enkelt så att inget blir jättebra första gången:

- zooma inte under tagning (om du inte absolut har en poäng med det och gör det snyggt i så fall).

- du växlar mellan färg och svartvitt, det ska också bara göras om du verkligen gör det för en anledning.

- när du växlar till/från färg så gör du samtidigt ett s k jumpcut, dvs samma kameravinkel men motivet har rört sig lite. Undvik, det såg inte så snyggt ut.

- musiken är densamma och rätt odramatisk under hela filmen, passar inte så bra med det som händer framför kameran. inga ljudeffekter heller, blir som stumfilm.

Jag ser ju att det finns någon slags idé bakom, men tänk igenom först vad du vill med scenen och vilka känslor du vill väcka hos publiken. Fler närbilder mellan varven gör tittaren mer engagerad. Variera bildvinklarna också. Lycka till!