Gå till innehåll

Canon 5D Mark II till Blackmagic Cinema Camera EF


Gamepost

Recommended Posts

BMCC kräver en hel del kunskap och tid i Post för att få fram en bra bild jämfört med 5D till exempel, vilket kan vara en hyfsat rejäl omställning om man går från DSLR. Det räcker inte bara att trycka upp saturation och kontrast.

Jag är alltid för kliv upp i teknikstegen, men har du inget faktiskt behov av RAW etc (kommersiella projekt osv) utan mer filmar med vänner och bekanta, vid event osv så hade jag nog gissat på att du hade trivts bättre med din 5D Mark II. Det finns en viss glädje i DSLR-material där du kan filma, tanka över och klippa material på bara några minuter och ändå få ett mer än godkänt resultat för internet-distribution. Så även om BMCC kan ge dig snäppet bättre kvalité i slutändan finns även risken att du som filmskapare hämmas av den krävande processen. Du utvecklas ju mycket mer som filmskapare om du hinner göra 3 kortfilmer på två månader genom att arbeta med DSLR-material jämfört med 1 kortfilm på samma tid bara för att du behöver hantera RAW.

 

Bor du i Stockholm kan du hyra en BMCC från FilmCentrum för 500kr/helg vilket kan vara en bra idé för att få känn på det hela :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det första jag gjorde innan jag bytte från dslr till bmcc var att ladda ner lite raw-klipp och testa att redigera dem med camera raw och after effects. På så sätt fick jag känna på om det var jobbigt eller ej.

Jag älskar redigering och ser ibland filmandet som ett nödvändigt ont så för mig var det inget problem att ta en kort vända i After Effects för att rendera raw till prores.

 

En glad överaskning var också att själva kameran är perfekt för mig som tycker filmandet är segt. Den snabb att jobba med eftersom man kan skita i vitbalansn, ison ska i princip alltid vara på 800 och fokus går snabbt med peeking.

 

Men alla är olika, börja med att testa redigeringen. Känns det fortfarande spännande kan du som sagt hyra en innan du slår till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med bägge föregående talarna. Jag kom fram till att jag inte ville trassla med (i mitt fall) BMD Pocket-kameran med alla nackdelar. Så jag valde trots allt DSLR.

Sen är ju arbetsflödet en del att ta i också, även om fördelar finns (med RAW-formatet som sådant) så är det rätt tungrott.

 

Nu kommer iofs förbättringar med native RAW-redigering/grading , men det är ju en hel del mek...

 

Min största tvekan var väl vilket kameratåg jag skulle hoppa på, men jag valde Panasonic, så får jag i alla fall linser som passar på BMD-kameran vid ett framtida köp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla svar!

 

BMCC kräver en hel del kunskap och tid i Post för att få fram en bra bild jämfört med 5D till exempel, vilket kan vara en hyfsat rejäl omställning om man går från DSLR. Det räcker inte bara att trycka upp saturation och kontrast.

Jag är alltid för kliv upp i teknikstegen, men har du inget faktiskt behov av RAW etc (kommersiella projekt osv) utan mer filmar med vänner och bekanta, vid event osv så hade jag nog gissat på att du hade trivts bättre med din 5D Mark II. Det finns en viss glädje i DSLR-material där du kan filma, tanka över och klippa material på bara några minuter och ändå få ett mer än godkänt resultat för internet-distribution. Så även om BMCC kan ge dig snäppet bättre kvalité i slutändan finns även risken att du som filmskapare hämmas av den krävande processen. Du utvecklas ju mycket mer som filmskapare om du hinner göra 3 kortfilmer på två månader genom att arbeta med DSLR-material jämfört med 1 kortfilm på samma tid bara för att du behöver hantera RAW.

 

Bor du i Stockholm kan du hyra en BMCC från FilmCentrum för 500kr/helg vilket kan vara en bra idé för att få känn på det hela :)

 

Jo jag förstår, jag jobbar mycket med reklamfilmer samt musikvideos även spelfilmer, det är mer som jobb för mig än att hålla på med det på fritiden, jag vet hur man hanterar allt det du nämnde, jag jobbar jätte mycket i Davinci Resolve så color correction ska inte vara något problem alls.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...