ellielinnea Posted August 31, 2013 Posted August 31, 2013 Det här är kanske under fel rubrik... Men jag undrar om det är någon som har gjort en film som projektarbete på gymnasiet? Jag planerar att gör en dokumentär film (ganska kort dock, ca 10 min) som arbete och undrar om någon har tips på hur de gick till väga/hur man kan gå till väga för att göra en. Då menar jag allt från, stöd från handledare, lånande av utrustning till hur man bäst kontakter människor för intervjuer etc. Jag undrar också om någon har tips på ideer som den kan handla om - just nu lutar det åt temat - islam i sverige och speciellt då debatten om att kvinnorna bär slöjor och om det är ett fritt val eller inte = "slöjans plats i svenska samhället" Eftersom jag går samhällsprogrammet så måste temat vara relaterat till samhälle ( går dock att vinkla nästan allt till att vara det) och helst något som rör Stockholm/ går att dokumenter i Stockholm då det är där jag bor. 0 Quote
kenla Posted August 31, 2013 Posted August 31, 2013 Hej ellilinnea! Jag har inget förslag till dig men är i samma situation som du om ett tag på högskolan. Rådet jag har är att du tar ställning för hur du vill vinkla din dokumentär (syftet) innan du börjar filma. Ska du vara objektiv och se på saken ur två eller flera perspektiv? Ska du ensidigt följa en eller flera personer med en åsikt? Ja, det finns många upplägg för detta. Härligt att du vill jobba med film i ditt projektarbete! 0 Quote
erik87 Posted August 31, 2013 Posted August 31, 2013 Jag gjorde visserligen inte film som projektarbete på gymnasiet, men jag har gjort flera filmprojekt och antar att det inte är allt för olika processer. Som personen ovan skrev ska du såklart lägga stor vikt på vinklingen. Jag upplever ofta att amatörer som gör dokumentär har hittat ett intressant ämne, men tror att det räcker att intervjua människor för att det ska bli en intressant dokumentär. Säg att de gör en dokumentär om andra världskriget. Allt för ofta hittar de någon som påverkats av andra världskriget, ställer en massa frågor som personen får svara på, lägger på lite ledsam pianomusik och klart. Fundera noga över vad det egentligen det är du vill få människor att känna. Något som fungerar för mig är att utgå från känslan som gjorde mig intresserad av ämnet, och sedan funderar jag på hur jag ska återskapa den känslan hos de som tittar. Även om det är dokumentär kan det vara jättebra att ha ett manus, så man inte tappar strukturen och den röda tråden. Stöd från handledare? Vet inte riktigt vad jag ska säga om det. Det är väl olika på olika skolor och framförallt olika hur varje handledare tar sig an sina elever. Har du möjlighet att välja handledare kan du välja någon du litar på, och som du vet inte tycker att ditt projekt är dumt. Upplever ofta att handledare för film som inte gillar projektet de är handledare för, försöker ändra det till ett en film som de passar dem bättre. Strunta i det. Lita på dig själv och kör din egen väg. Välj vilken kritik du vill lyssna på. För utrustning är ju självklart resurscentrum det bästa alternativet. Du som bor i Stockholm har t.ex. Film i Sörmland eller Film Stockholm du kan vända dig till. Vet ju inte vilken skola du går på heller, men på vissa skolor finns det kamerautrustning att låna om de har en medialinje eller något liknande. Angående hur du bäst går tillväga för att kontakta människor för intervjuer finns det inget direkt svar för "så här gör du". Ska du ha tag på en gympalärare? Ring en skola där det finns en gympalärare. Ska du ha tag på VDn för Astra Zeneca? Börja med att ringa deras kommunikations- eller informationsavdelning. Ska du ha tag på same som gömmer sig i skogen? Gå till skogen och leta reda på honom. Det jag försöker säga att det är helt beroende på vem det är du ska ha tag på. Om du ska ha tag på en muslimsk kvinna (Om du ska göra "slöjans plats i svenska samhället" ) kan det vara bra att kontakta Migrationsverket, SFI (Svenska för invandrare) eller något universitet där det för tillfället bedrivs invandrarrelaterad forskning och kolla om de känner till en lämplig kandidat. Detta förutsätter ju såklart att du inte har någon kontakt alls med någon som är muslim. Om du däremot har det kan ju det vara rätt ände att börja i. Hoppas jag var till hjälp. 0 Quote
ellielinnea Posted September 8, 2013 Author Posted September 8, 2013 Tack så mycket för svar kenla och erik87! Mycket bra svar som jag kan använda som startpunkt, tack! 0 Quote
Recommended Posts