Gå till innehåll

Tipsa en nybörjare om redigeringsprogram


Nordan

Recommended Posts

Hej!

Jag skall börja arbeta med film privat och även på mitt jobb. Är lite fundersam vilket program som man skall inhandla? Vad rekommenderar ni?

Jag har en del erfarenhet av adobe premiere elements 10, det absolut sämsta program jag någonsin använt på en dator.

Enligt kraven hade jag rätt ok dator också.

Men det tog grym tid och det hängde sig säkert 3 gånger varje gång jag arbeta med det. *pust* Jag fick nästan avsmak till att jobba med film igen.

 

Så vad tror ni jag skall testa för program nu? Jag vill ha ett "proffsprogram". Jag har ju turen så jag betalar det inte själv, men det får inte vara för dyrt för det.

Tacksam för alla tips.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla videoredigeringsprogram krashar och låser sig beroende på vilka format man hanterar, hur program och OS är installerat, drivrutiner, vilken hårdvara man har i övrigt och hur datorn är byggd etc. Att den har supersnabb CPU behöver inte innebära att allt är problemfritt.

 

Ska du jobba med det så finns det några du bör titta på.

 

Avid Mediacomposer - Kompetent, dyrt och kan vara knepigt att komma in i. Lite industristandard på väldigt många större bolag idag. Både Mac o PC

Apple Final Cut X - nytänkande, ganska billigt. Funkar om man är ensam eller litet bolag. Endast Mac

Adobe Premiere Pro - INTE som Elements, så försök inte ens jämföra. Kompetent, funkar bra med sina bröder systrar photshop/After Effects, kan mycket, och är ett av de vanligaste där ute. Jag köra det själv, om jag får välja. Både Mac o PC

Sony Vegas - Kompetent för sitt pris. Finns i flera versioner. Bra på alla Sonyformat (givetvis) Populärt bland amatörerna. Endast PC

Grass Valley Edius - och prisvärt, och kan väl en hel del. Har inte kört det på väldigt länge. Endast PC

 

 

Det finns fler, men de här (utöver ev. Lightworks) är de vanligaste där ute. Det finns stora communities och forum med folk som kan hjälpa osv.

Framgångsfaktorer - Applikationen är 64bit, har stöd för GPU-rendering/playback, har ett bra community, och du installerar på hårdvara rekommenderad av tillverkaren.

Länk till kommentar
Share on other sites

En komplettering gällande Grassvalley Edius: Programmet är mycket kompetent och stöder de flesta format. Realtidsfunktionen - t ex spelning från tidslinan - är utmärkt om hårdvaran räcker till. Edius är också mycket stabilt under den förutsättning som nämnts ovan. Liksom de andra nämnda programmen är lärotiden ganska lång men det går fort att få ut åtminstone något i början.

Har använt Premiere från version 4 till nuvarande CS5 men började använda Edius från version 1 och det programmet övergick till att bli det vanligaste för mig. Edius har nu kommit ut med version 7 och är 64-bit. Det kostar något mindre än Premiere Pro.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, det är helt gratis. Däremot kostar det extra om du behöver importera fler format eller arbeta i nätverk och större projekt.

 

Så du menar när trailen går ut kan man fortsätta jobba som vanligt med programet då eller?

Jag testade det i går, av mina tidigare erfarneheter av adobe premiere elements, så slår LW redan. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Så du menar när trailen går ut kan man fortsätta jobba som vanligt med programet då eller?

Jag testade det i går, av mina tidigare erfarneheter av adobe premiere elements, så slår LW redan. :)

 

Javisst.

 

Fast egentligen finns det två versioner. En gratisversion och en betalversion. Du får testa betalversionen i en månad och därefter övergår den till gratisversionen. Det står på hemsidan, det är bara att läsa där.

Länk till kommentar
Share on other sites

kdenlive.org om du behöver ett öppet redigeringssystem redan nu. Vi vet ännu inte under vilken "öppen" licens LightWorks kommer att hamna under.

 

Kdenlive tar stora steg just nu tack vare en Kickstarterkampanj som dragit in lite utvecklarpengar. Stöd för Decklink bl a.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...