Smörgåsmannen Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 För närmare ett år sedan postade jag en video här, där jag provade mitt nya kap - GF2. Videon fick hård kritik pga. skakigheten. Jag har tagit till mig, och nu funderat extra noga på det. Nu när vi har det överstökat: Den här videon var från början inte avsedd som ett test av kameran, utan snarare mitt nyinskaffade stativ, som består av: Dörr Profi A3: Drr Profi A3 - Kamerastativ - Hitta lgsta pris, test och specs Weifeng 717: WeiFeng WF717AH Aluminum Alloy Tripod Ball Head w/ Quick Release Plate - Black - Free Shipping - DealExtreme Intryck av den riggen är att stativet är aningen för lätt för huvudet, och att man kan behöva addera extra vikt, som går att hänga i kroken i botten. Fördelar är som väntat att stativet är betydligt lättare att ta med sig än ett riktigt videostativ, samt att benen kan splittras, och vips så kan man använda den som en knappt gångbar axelrigg. Huvudet är även det väldigt mjukt i rörelser och inte minst prisvärt, inte alls långt ifrån Benro S6, som jag annars jobbat lite med. Men återigen, det går trögt i panorering (även på minsta möjliga motstånd), tilt är dock väldigt bra. Skaket i videon är vid de tillfällen som stativet lättar från underlaget. Detta händer enbart inomhus, och inte på typ asfalt, grus eller gräs - där man dessutom kan använda piggar för bättre fäste. Eftersom kameran börjar bli till åren, så kan man se det som en referens till en GF5, som antagligen reas ut numera. Kameran, med ett bra objektiv på, presterar ganska väl även utan hack, enligt mina erfarenheter. I övrigt bör den användas tillsammans med ett (väldigt) snabbt minne, annars hoppar den över frames lite här och var. Inte jätteroligt när man upptäcker det först i redigeringen. Jag har ett Sandisk 45MB/s numera och det går bra. Större delen av klippen saknar helt grading, jag la till det på de ställen där det annars skulle bli för långdraget och tråkigt att se på. Utöver det, undrar ni över något om antingen stativ, huvud eller kamera, så är det bara att höra av sig! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts