Kim-O Posted July 18, 2013 Share Posted July 18, 2013 Läser att många filmfestivaler kräver en visningskopia som kan visas på något av formaten DCP, 35 mm, DigiBeta eller HDCAM. Min enkla fråga är nu - vad exakt är dessa format? Hur vet jag att min film är något av dessa format? Om inte, hur gör jag för att min film ska bli något av dessa? Som förstått kan jag inte alltför mycket om format. Jag kan säga så mycket att den film jag avser är filmad med Sony XDCAM EX och utexporterad från Avid i Quicktime. Kan någon mer än mig och kan hjälpa mig? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted July 18, 2013 Share Posted July 18, 2013 35mm = Film. DigiBeta = Standard Definition Digitalt bandformat, du måste be någon göra en sån kopia åt dig. HDCAM = High Definition Digitalt bandformat, du måste be någon göra en sån kopia åt dig. DCP = Digital Cinema Package. (I princip ett paket med filmen och ljudet i JPEG2000-format och lite mer) Här finns en JPEG2000 (J2K) plug-in for Mac & Win som gör det möjligt att exportera DCP kompatibla J2K-files från bla Premiere Pro / After Effects: j2k Här finns en mjukvara för att göra DCP-filer: Home | DCP Builder //M 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimster Posted July 19, 2013 Share Posted July 19, 2013 Orsaken är flerdelad säkert, men att leverera i filformat är ofta en hanteringsprocess som tar väldigt mycket tid för den som ska sända/hantera/visa. Kodec, container, ljudkanaler, bitrate, färgdjup etc etc. otroligt många saker i en fil som kanske påverkar visningen på ett eller flera sätt. Därför är det bekvämt att få det på band där friheten är mycket mindre. Jag jobbar själv dagligen med att hantera alla dessa (*svärord) filformat, och band må vara stora och klumpiga (våtfilm inräknat), men det är oftast mindre krångel med hur materialet ser ut när de väl kommer. Det är lite mer filmarens problem, istället för sändarens, om jag uttrycker mig lite smart(?) .. :) Så, undantaget nu DCP, som är bio-standard (mer eller mindre) så se till att bli kompis med dem som har bandare av något bättre slag. HDCAM t.ex. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted July 19, 2013 Share Posted July 19, 2013 Det är lite mer filmarens problem, istället för sändarens, om jag uttrycker mig lite smart(?) .. :) Så, undantaget nu DCP, som är bio-standard (mer eller mindre) så se till att bli kompis med dem som har bandare av något bättre slag. HDCAM t.ex. Du får gärna förklara vad som är filmarens problem... Jag antar att trådskaparen mest tänkte på Göteborgs fimlfestival: Visningskopior: Göteborg International Film Festival Där kan man bli kompis med de som gör DCP-kopior också, de kan också konvertera från 25fps till 24fps vilket är det som festivalen vill ha (vilket är dumt eftersom DCP-standarden klarar av 25fps men antagligen inte biograferna där...) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kim-O Posted July 19, 2013 Author Share Posted July 19, 2013 Här finns en mjukvara för att göra DCP-filer: Home | DCP Builder //M Max_H: Jag har laddat ner DCP Builder, men lyckas inte importera video. Läser mig till i manualen följande: "Format: All video codecs supported by FFmpeg" Vet du möjligtvis vad FFmpeg är? Jag försökte läsa mig till det på deras hemsida men får inget svar. Tror du du kan hjälpa mig? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kim-O Posted July 19, 2013 Author Share Posted July 19, 2013 Jag antar att trådskaparen mest tänkte på Göteborgs fimlfestival: Visningskopior: Göteborg International Film Festival Där kan man bli kompis med de som gör DCP-kopior också, de kan också konvertera från 25fps till 24fps vilket är det som festivalen vill ha (vilket är dumt eftersom DCP-standarden klarar av 25fps men antagligen inte biograferna där...) Var hittar man folk som gör DCP-kopior? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimster Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Du får gärna förklara vad som är filmarens problem... ... Det blir den som producerar filmens uppgift att skapa ett förutsättningar för att den ska gå att se i rätt format/upplösning/kanal etc. Levererar man inte rätt så visas den inte. Istället för att den som ska disitribuera/sänder/visar filmen ska anpassa materialet till sina specifikationer. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.