Jump to content

Problem med komprimering - YouTube

Recommended Posts

Hej alla. jag börjar bli klar med min senaste kortfilm "The Bag"

Filmat på Black Magic kameran

Har gradat i Davinci och gjort final tweeks i After Effects.

Problemet är att den ena killens bild får väldigt skumma artifakter när jag renderar med låg bitrate.

Så jag renderade med super hög bitrate till en H.264 och då såg det bra ut men youtube komprimerar självklart om det och då kommer artifakterna tillbaka.

Jag är helt OK med att det blir artifakter i komprimerade filer men i detta fall ser det ut som regn och det stör mig jättemycket.

Laddade upp ett litet klipp så ni förstår. Kolla i "ORIGINAL" upplösning (alltså 2.5K)

Några tips på hur jag kan lösa detta?

Då "kan" det vara så att YouTube/Vimeo motsv. inte är rätt kanal för vad du vill visa. De är ju fortfarande öppna webb-tjänster med innefattande målgrupp (gratis-folket). Vill man ha bättre kanske du får stå för egen spelare och/eller hosting alt. betala de som säljer tjänsterna och bättre valmöjligheter än YouTube/Vimeo.

Alternativt är att gör annorlunda grade med mindre omfång/högre kontrast.

Vimeo verkar skala ner allt till 720P det funkar inte riktigt för mig.

Varför tror du det? Så här står det på Vimeo:

"Plus and PRO members have the option to present their videos at 1080p."

1080p HD Video (Plus/PRO) 16:9 aspect ratio 1920 x 1080 px 10,000 – 20,000 kbit/s

Är det så att Vimeo (och Youtube) skalar ner uppspelningen beroende på vilken bandbredd man har just för tillfället för att få det att flyta på?

Jag uppgraderade till Vimeo plus och när jag laddar upp en 2.5K film och sen spelar upp den så spelas den i 720P. Det ser man om man stänger av skala funktionen uppe till höger när videon spelas. Det står alltså inte 720P men jag ser storleken på rutan.

Du har inte laddat upp mer än 5GB/vecka som är taket i Plus då?

• 1 month later...

Om du går in under "Video Settings" på ditt filmklipp på Vimeo och sedan vidare till fliken "Video File" kan du bocka i 1080p under "Upgrade this video". Tar en stund, med då ska de koda om filen till full-HD.

Kan ju även vara bra att bocka i "Default this video to HD when embedded" under fliken "Embed" ifall det nu inte ser bra ut i lägre upplösning, dock tar det ju längre tid att buffra in...

Om du går in under "Video Settings" på ditt filmklipp på Vimeo och sedan vidare till fliken "Video File" kan du bocka i 1080p under "Upgrade this video". Tar en stund, med då ska de koda om filen till full-HD.

Kan ju även vara bra att bocka i "Default this video to HD when embedded" under fliken "Embed" ifall det nu inte ser bra ut i lägre upplösning, dock tar det ju längre tid att buffra in...

Tack.