PabloFernandez Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 Hej alla. jag börjar bli klar med min senaste kortfilm "The Bag" Filmat på Black Magic kameran Har gradat i Davinci och gjort final tweeks i After Effects. Problemet är att den ena killens bild får väldigt skumma artifakter när jag renderar med låg bitrate. Så jag renderade med super hög bitrate till en H.264 och då såg det bra ut men youtube komprimerar självklart om det och då kommer artifakterna tillbaka. Jag är helt OK med att det blir artifakter i komprimerade filer men i detta fall ser det ut som regn och det stör mig jättemycket. Laddade upp ett litet klipp så ni förstår. Kolla i "ORIGINAL" upplösning (alltså 2.5K) Några tips på hur jag kan lösa detta? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimster Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 Använd inte YouTube? :) Skämtåsido jag tror det är för svårt för YouTube att visa ett sådan omfång av färg. Jämför gärna med t.ex. Vimeo. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PabloFernandez Posted July 2, 2013 Author Share Posted July 2, 2013 Ska testa. får ta och uppgradera till Vimeo Plus. filen är 7 GB stor Tack för tipset 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PabloFernandez Posted July 2, 2013 Author Share Posted July 2, 2013 Vimeo verkar skala ner allt till 720P det funkar inte riktigt för mig. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimster Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 Då "kan" det vara så att YouTube/Vimeo motsv. inte är rätt kanal för vad du vill visa. De är ju fortfarande öppna webb-tjänster med innefattande målgrupp (gratis-folket). Vill man ha bättre kanske du får stå för egen spelare och/eller hosting alt. betala de som säljer tjänsterna och bättre valmöjligheter än YouTube/Vimeo. Alternativt är att gör annorlunda grade med mindre omfång/högre kontrast. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 Vimeo verkar skala ner allt till 720P det funkar inte riktigt för mig. Varför tror du det? Så här står det på Vimeo: "Plus and PRO members have the option to present their videos at 1080p." 1080p HD Video (Plus/PRO) 16:9 aspect ratio 1920 x 1080 px 10,000 – 20,000 kbit/s Är det så att Vimeo (och Youtube) skalar ner uppspelningen beroende på vilken bandbredd man har just för tillfället för att få det att flyta på? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oller Visuals Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 ---- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PabloFernandez Posted July 3, 2013 Author Share Posted July 3, 2013 Jag uppgraderade till Vimeo plus och när jag laddar upp en 2.5K film och sen spelar upp den så spelas den i 720P. Det ser man om man stänger av skala funktionen uppe till höger när videon spelas. Det står alltså inte 720P men jag ser storleken på rutan. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Jag uppgraderade till Vimeo plus och när jag laddar upp en 2.5K film och sen spelar upp den så spelas den i 720P. Det ser man om man stänger av skala funktionen uppe till höger när videon spelas. Det står alltså inte 720P men jag ser storleken på rutan. Du har inte laddat upp mer än 5GB/vecka som är taket i Plus då? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PabloFernandez Posted July 4, 2013 Author Share Posted July 4, 2013 Du har inte laddat upp mer än 5GB/vecka som är taket i Plus då? Nej. det låter dom en inte göra. Har man kommit upp till 5GB så kan man inte ladda upp nått mer. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johancederholm Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Om du går in under "Video Settings" på ditt filmklipp på Vimeo och sedan vidare till fliken "Video File" kan du bocka i 1080p under "Upgrade this video". Tar en stund, med då ska de koda om filen till full-HD. Kan ju även vara bra att bocka i "Default this video to HD when embedded" under fliken "Embed" ifall det nu inte ser bra ut i lägre upplösning, dock tar det ju längre tid att buffra in... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PabloFernandez Posted August 9, 2013 Author Share Posted August 9, 2013 Om du går in under "Video Settings" på ditt filmklipp på Vimeo och sedan vidare till fliken "Video File" kan du bocka i 1080p under "Upgrade this video". Tar en stund, med då ska de koda om filen till full-HD. Kan ju även vara bra att bocka i "Default this video to HD when embedded" under fliken "Embed" ifall det nu inte ser bra ut i lägre upplösning, dock tar det ju längre tid att buffra in... Tack. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts