filmkotten Posted June 3, 2013 Posted June 3, 2013 Hej. När jag skriver in text direkt i after effect så upplever jag att texten blir för "skarp". Låter konstigt men så upplever jag det. Hur kan man mjuka upp texten så att den inte upplevs så hård/skarp. Självklart skall den vara fullt läsbar;) Hoppas någon vänlig skäl förstår vad jag menar. 0 Quote
Max_H Posted June 3, 2013 Posted June 3, 2013 Är det även i "slutprodukten" och inte bara i AE? 0 Quote
Anders Myrdahl Posted June 3, 2013 Posted June 3, 2013 Jag brukar köra en fastblur. Bara liitegrann. Det gör det oehört mycket bättre! :) 0 Quote
filmkotten Posted June 4, 2013 Author Posted June 4, 2013 Jag upplever att det är i slutprodukten också. Texten får alltså skarpa/hårda kanter. Tack för tipset med fast blur, testade med 0,5 och det var stor skillnad. Ett bra tips! Finns det andra ideér om hur Ni behandlar text för att det skall bli mjukare, men ändå ha bra läsbarhet. 0 Quote
Rogge Posted June 4, 2013 Posted June 4, 2013 Finns det andra ideér om hur Ni behandlar text för att det skall bli mjukare, men ändå ha bra läsbarhet. Börja här: Great Titles with the DV Codec : Adobe Premiere Pro basics Tutorial Gammal artikel, inte för HD, men samma sak gäller även för HD idag, så ignorera att det står DV. Följer du tipsen där kommer du att se skillnad. Det beror också lite på var slutmaterialet skall hamna. Skall det till TV så är min tumregel: Ser det grått och trist ut på datorskärm ser det perfekt ut på TV där det ser vitt ut. (Om det nu är vit text man vill ha.) 0 Quote
Recommended Posts