Gå till innehåll

Lite mer power i datorn..


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Filmar med 7D och klipper det mesta i Premiere Elements 10. Jag tycker att min dator är ok till det här men det fattas en aning kraft. Den är ca 1,5-2 år gammal och stationär. Kan säga att den räcker till 85-90%. Lägger man på lite för mycket effekter så kan det kännas tungrott och en aning segt på tidslinjen. Tänkte att jag skulle uppgradera. Är inte ute efter någon värsting speldator utan bara ett eller två snäpp upp.

 

Tydligen är det en ganska vettig burk som jag köpt på Net2world. Dom bygger ihop sina datorer själv och det ska vara relativt enkelt att byta och uppgradera vissa komponenter. Det sitter en Intel Core I5 2500-3300GHz 8Gb DDR3 RAM NVIDIA Geforce GT 430 1024 DDR3 SSD-disk och Win7

 

Om jag förstått det rätt är processorkraften i stort sett helt avgörande när det gäller hd-redigering?

 

Någon här som kan tipsa mig vad jag bör satsa på. Vill naturligtvis hålla nere på kostnaderna så mycket som möjligt.

 

En vettig uppgradering. Vad tycker ni? Stoppa i 8 ram till och en lite bättre processor kanske räcker? Går det att säga ungefärligt hur många gånger snabbare en viss processor är jämfört med min? Så kan man fundera lite på vad som känns ok. Blir det för dyrt i förhållande till vad man får ut i extra kraft, så kanske det är bättre att vänta ett tag och leva med att den är aningen seg och sen byta ut hela maskinen istället.

 

Tacksam för alla svar.

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns säkert hundraelva trådar i forumet som tar upp allt vad du bör tänka på när du köper nya datorkomponenter för redigeringsstation, och minst ett tiotal från det senaste året som bland annat nämner bra specifika komponenter som är både prisvärda och välpresterande. Kolla in sökfunktionen så hittar du förhoppningsvis svaret på dina frågor :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Då du kör Premiere Elements 10 så bör nog Max svara, men jag försöker lite ändå.

 

Din dator är som du redan konstaterat riktigt ok och någon snabbare processor som gör märkbar skillnad vid videoredigering tror jag det blir svårt att hitta, speciellt om du inte tänker dig byta moderkort och satsa betydande summor m.m. Detta då din nuvarande processor är en av de absolut snabbaste processorerna med fyra "rena" kärnor som finns.

Mer ram kanske du behöver men det är svårt att veta, ram är ingenting som gör datorn snabbare, brist på ram (för lite) gör dock datorn betydligt långsammare, kanske det du upplever när du har många effekter, eller så inte.

 

Nu vet jag inte hur PE funkar, men det jag kan tänka mig skulle ge mest uppsving är ett lämpligt CUDA-grafikkort om nu PE har nytta av CUDA. Om inte skulle jag om jag var du spara lite slantar och satsa på att införskaffa Premiere Pro och därefter ett CUDA-kort.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

CUDA gör inget för PE, enbart för PPro/AE. Jag skulle faktiskt först testa Elements 11 det billigaste alternativet - den är (äntligen) väldigt mycket snabbare på alla sätt. Men har du mängder av effekter så är PPro givet det bästa valet (omän i en helt annan prisklass).

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Stort tack för era svar. Förstår att frågan är något uttjatad men vad gör man.. Smartast kanske är och göra som du du skriver Max, att helt enkelt uppdatera programmet istället och sen byta hela burken när det är dags för det. Den kan ju funka ett bra tag till med lite tur. Undrar dock när helt nya PE 12 släpps. Kanske allra smartast att vänta på det. Har för mig att Adobe släpper PE under sommarmånaderna?

 

Om det nu är så stor skillnad. Jag tyckte att dom skrev ungefär det samma om PE 10. Det skulle vara betydligt snabbare och mer lättjobbat med HD än vad 9:an var. Men det är klart: 10:an är förhoppningsvis bättre än 9:an och 11:an är säkert bättre än 10:an. Det bör ju liksom gå på det hållet i alla fall..!

 

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

De 5 senaste releaserna har kommit slutet september. Nu betyder det ju inte att det blir så, men ändå...

 

10:an var betydligt bättre på prestandan, men led (får väl jag inte skriva som Adobe-anställd) av en trist "sirapskänsla" i gränssnittet. 11:an är crazy mycket bättre på den fronten, men jag har inte testat ren "prestanda".

 

Testa trialversionen innan!

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Sirapskänsla! Mitt i prick.

 

Körde ett tag med Sony Vegas studio 11 och det var betydligt snabbare och mer direkt liksom i responsen. Jämförde med full-hd och vanlig dv. Vegas fungerade i stort sett lika snabbt med full-hd som PE gjorde med vanlig standard-dv. Då testade jag det vanliga som att importera, lägga på tidslinjen, lägga på vissa effekter och övergångar samt att spela upp klippen. En viss skillnad alltså! Med full-hd i PE blev det exakt som du skrev, sirap! Dessvärre får man vara minst datatekniker eller något i den stilen för att fatta mer än 25% av Sony Vegas...

Testade Pinnacle med ett tag vilket faktiskt också kändes relativt kvickt att jobba med men samtidigt helt jäkla instabilt mööög på ren skånska. Laddade även ner Cyberlink och testade det ett tag, men det upplevde jag som något sorts leksaksprogram. Nej, -Elements är nog min grej ändå! Får väl se om jag avvaktar till 12:an kommer eller det blir 11:an. Hoppas bara att det blir lite snabbare nu med! I vilket fall som helst kan det vara ok, tycker jag att uppdatera programvaran vart annat eller vart tredje år. Så hamnar man inte totalt efter. Ska testa trialen först så klart!

 

 

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...